I mitt huvud just nu…

Orättvisor, goda nyheter, politik och funderingar i allmänhet . Det händer mycket i Sveriges Konsumenters verksamhet. Här delar våra medarbetare med sig av sånt som rör sig i tankarna just nu.

  • Ett litet OK i ett sms kan räcka för att bli fast i ett långt avtal. Kanske är det så att säljarnas provisions- och bonusregler krockar med omsorgen om konsumentens bästa, menar Sveriges konsumenters expert på konsumenträtt, Maria Wiezell.

  • Vem skulle kunna tro att toarengöring skulle bli en viral snackis? Men det var precis vad det blev, berättar en glatt överraskad projektledare för NordQual, EU-projektet som granskar våra vanligaste hushållskemikalier.

  • Telia borde göra som Com Hem och bry sig mer om sina kunder, menar Maria Wiezell, Sveriges Konsumenters expert på konsumenträtt och konsumentrådgivare.

  • Som digital expert på Sveriges Konsumenter funkar det inte riktigt att bara klicka på Godkänn så fort man stöter på ett digitalt avtal på nätet. Yrkesvalet gör saker med en. Nu funderar Sinan Akdag på om det här verkligen är en eftersträvansvärd tillvaro ...

  • Som den konsumentrådgivare hon är gäller det förstås att ha lite koll på marknaden. Maria Wiezell bestämde sig för att kolla in Amazons svenska sajt. Men vad är det för produkt hon letar efter egentligen?