I projektet Konsumenträtt för alla jobbar vi tillsammans med PRO, SKPF, SPF Seniorerna, Reumatikerförbundet och Funktionsrätt för alla. Men även om du/ni är medlemmar i en annan organisation är ni varmt välkomna att ta del av vårt material och föra informationen vidare lokalt i er kommun eller distrikt. Se det här som förslag på hur ni kan komma igång och anpassa övningarna så att de passar just er struktur och organisation.

Ni är alltid välkomna att höra av er till oss på konsumenträtt@sverigeskonsumenter.se för att få tips och råd!

Börja med det här

En bra start är att undersöka i vilken mån er kommun erbjuder konsumentstöd. Sök på kommunens hemsida eller här, på Konsumentverkets hemsida.

Om det finns konsumentvägledare i er kommun så ta gärna kontakt och fråga vilken typ av stöd de kan erbjuda och hur många timmar per vecka. Förutom att avhjälpa konkreta konsumentproblem arbetar många konsumentvägledare förebyggande och kan komma ut och föreläsa till exempel.

Fortsätt med något av detta

Arrangera föreläsningar eller temakvällar. Bjud in medlemmarna till temakväll om konsumentfrågor. Ni kan till exempel bjuda in någon av kommunens konsumentvägledare (om sådana finns) eller en budget- och skuldrådgivare.

Ni är också välkomna att använda någon av de filmade föreläsningar med Sveriges Konsumenters konsumentvägledare Maria Wiezell och Christine Fransholm som finns här på sajten. Du hittar föreläsningarna här.

Teman kan till exempel vara hur du skyddar dig mot fulsälj, hur du gör dig mindre synlig på nätet eller att få lära sig om sina konsumenträttigheter.

Här kan ni se filmer och läsa om olika konsumenträttigheter.

Här förklarar vi vanliga ord inom konsumenträtten.

Här är ett quiz om konsumenträtt. Kul att göra tillsammans efter att ni lärt er om konsumenträtt ihop till exempel.

Här kan ni läsa om hur man gör sig mindre synlig på nätet. 

Ni kan också hålla ett temamöte med bara styrelsen.

Sätt upp konsumentfrågor på dagordningen. Lägg in en fast punkt på dagordningen inför era möten där ni tar upp några aktuella konsumentproblem.

Mobilisera inför Internationella konsumenträttsdagen den 15 mars. Den 15 mars är det internationella konsumenträttsdagen. Det är ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma hur viktigt konsumentstödet är ute i kommunerna. Därför har vi tagit fram förslag på olika aktiviteter ni kan göra för att uppmärksamma dagen och sätta konsumentfrågorna på agendan i era kommuner!

Välj aktivitet utifrån era förutsättningar. Hellre göra något litet än inget. Gå gärna ihop med andra föreningar som också har intresse av att stärka konsumentrösten. Har ni till exempel ett lokalt pensionärsråd eller funktionshindersråd? Bolla idéer med dem och se om ni kan agera tillsammans. Vissa organisationer har också konsumentombud – en bra kontakt för att få ännu mer tips och idéer om vad man kan göra. Självklart går det lika bra att göra den här typen av aktiviteter någon annan tid på året. Lycka till!

Här hittar ni material som ni kan utgå från.