Så här beskrivs kunskapshöjande insatser i ansökan till Allmänna arvsfonden:

”Genom att satsa på förebyggande arbetet genom kunskapshöjande insatser vill vi stärka personer som riskerar att bli särskilt utsatta i rollen som konsument. Vi kommer att erbjuda utbildningar både digital och på plats.”

De senaste åren har samhällets stöd till konsumenter försämrats – samtidigt som livet som konsument blivit mer komplicerat. Svårast är det för äldre och personer med funktionsnedsättning att få hjälp på sina villkor eller att ens veta var hjälpen finns. De löper till exempel stor risk att bli lurade av både telefonförsäljare och nätbedragare. Det vill vi i projektet Konsumenträtt för alla ändra på!

Kan skräddarsy föreläsningar

Vi erbjuder därför skräddarsydda föreläsningar till olika grupper av äldre och personer med funktionsnedsättning som utgår ifrån behov och specifika förutsättningar. Syftet är att fler ska få ökad kunskap och kunna tillvara ta sina rättigheter som konsumenter. Målet är att få fler konsumenter att undvika att hamna i konsumentrelaterade problem och veta var hjälp finns att få om man behöver den.

Föreläsningarna ges både i form av webbinarier så att många kan ta del av dem vi samma tillfälle, och även fysiskt på plats. Föreläsningar på plats gör vi i samarbete med kommunal konsumentvägledning och med föreningar som samlar och möter våra målgrupper: äldre och personer med funktionsnedsättning.

Webbinarium om fulsälj

Just nu erbjuder vi en föreläsningen Fulsälj, som handlar om tveksamma försäljningsmetoder och dina rättigheter som konsument. Så här beskriver vi den:

"Kom och lär dig mer om dina rättigheter när du handlar, både i butik, när du blir uppringd på telefon och när du handlar på nätet. Tyvärr finns det säljare som använder sig av tveksamma metoder och plötsligt står du där med ett avtal du egentligen inte behöver.

Under webbinariet berättar Maria Wiezell och Christine Fransholm, om vanliga tillvägagångssätt och metoder så att du kan stå bättre rustad nästa gång du råkar ut för en säljare som använder fula knep. Båda är konsumentvägledare och konsumentjuridiska experter hos Sveriges Konsumenter."

Hur kan vi hjälpa er?

Välkommen att kontakta oss i projektet för ett eventuellt upplägg på föreläsning i er kommun eller föreningsnätverk. Vi tar även emot tips på teman för våra kommande föreläsningar.

Gör en intresseanmälan genom att mejla oss på konsumentratt@sverigeskonsumenter.se