Ja, det gick inte att ta miste på allvaret igår när Stefan Löfvén och andra i regering och myndigheter framträdde. ”Nattsvart” var ett av uttrycken. Vi ska nogsamt undvika alla platser där smittan kan spridas. Köpcentrum pekas tydligt ut – igen.

Märks det i handeln? Ja, vi har nog sett vakter och köer men i både galleriorna och själva affärerna är det nästan omöjligt att hålla sig hela tiden mer än 150 centimeter från sina medmänniskor. När jag passerar Ringen och andra köpcentrum i Stockholm får jag knappast intrycket av att trängseln minskat. ”Jag ska bara…” verkar vara mentaliteten överlag.

Och nu är tiden då handeln vill att vi ska shoppa mer än övriga året. HUI Research räknar i sitt huvudscenario att decemberhandeln ska stiga med 1 procent sedan förra (coronafria) året. Ursäkta, men hur tänkte de då? 

Samtidigt understryker de att det är ytterst osäkert och kan svänga mellan 12 procent minus men också upp till 5 procent plus.

Att vi köper alldeles för mycket nya prylar som bidrar till resursslöseri, klimatförändringar och ibland överskuldsättning är en sanning. Det har jag och många andra kritiserat år efter år. Liksom ambitionen att införa nya ”köpdagar” som Singles day och Black Friday för att få ännu mer drag under galoscherna.

Just i år adderas ytterligare ett argument – smittrisken. Och covid-19 är ingen förkylning, den skördar människoliv.

Jag går in på Elgigantens hemsida för att kolla vad de gör under Black Friday. Så här skriver de: ”Vi utlovar stor prisfest och möjlighet att göra riktigt bra kap. Vi kommer uppdatera med nya erbjudanden under hela dygnet och fylla på med produkter, allt för att du ska kunna göra en riktigt bra deal!”

Som om inget hade hänt, alltså. Men med tillägget i år: ”För att undvika smittspridning kommer så kommer vi att under Black Friday utöka våra öppettider, så att du kan planera ditt besök till en dag och tid som passar dig. Vi har även ett maxantal kunder som får vistas samtidigt i varuhusen och butikerna.”

Räcker det? Jag skulle säga NEJ. Du och jag och alla andra vet att vi kan glömma de 150 centimetrarna när väl REA-yran är igång.

Jag kan logiskt förstå att handeln är fast i sina strukturer och värnar såväl sysselsättning som lönsamhet. Men den här utvecklingen måste brytas.

Handeln måste backa ner, ta ansvar i betydligt högre utsträckning än vad vi kan se hittills. Nu har vi inte ett eller två skäl (miljön och delbetalningshajpen) utan nu har vi tre.

Snart kommer helsidesannonserna dundrande med alla FYND. Det kan ses som en akt av desperation. Eller ett hån.

Vi kommer antagligen att få en tuff jul i år. Isolerad, restriktiv. Men receptet är inte berg av nya prylar. Det finns många alternativ till julklappar (hembakat, hemlagat, ”presentkort” på umgänge och upplevelser, pengar till människor i nöd…). Det är tanken som räknas. Och den tanken kommer att vara viktig i år, när vi ska försöka få gemenskap på ett nytt, smittfritt sätt.