När ekologisk mat säljer allt mer i Danmark, Tyskland och Frankrike säljs mindre i Sverige. Danmark har med sina 12 procent dubbelt så hög andel ekologisk mat i sina butiker som hos oss.
Svårbegripligt. Och olyckligt. Och ohållbart.
Både Sveriges och EU:s mål för ekologisk mat är skyhöga: 30 procent av svensk jordbruksmark ska brukas ekologiskt år 2030. Det kräver betydligt större fart.
Möjligen kan det skyllas att vi väljer mellan svenskt och ekologiskt – och efter kriget i Ukraina ofta väljer det förra. Men det behöver vi inte, det finns gott om mat som är BÅDE svensk och ekologisk.
Men priset, då? Ja, om det kan sägas mycket. Skillnaden är ofta lägre än man kan tro. Där den är högre finns det ett skäl – och säger kanske mer om hur det oekologiska producerats. Schysst mat kostar, helt enkelt. Men betänk också – mängder av mat slängs. Ta vara på resterna – och satsa på ekologiskt. Dessutom finns andra sätt att spara pengar annat än att välja oekologiskt – köpa i säsong, utnyttja rabatter, köpa nästan utgångna varor, köpa mindre halvfabrikat, köpa mindre av det dyra, mindre ”sovel” som man sa förr. Eko-valet kan kompenseras av mycket annat.
Själv väljer jag helst eko, men ibland avstår även jag. Kyckling – där är prisskillnaden oftast för iögonfallande (vilket väl säger en del om hur konventionell kyckling har det). För den som tvekar har vi samlat recepttips från sex välkända kockar på hur du kan laga eko utan att det blir dyrare.
Nyckeln till framgång, dvs att öka försäljningen av eko, finns hos har handeln. I vår senaste rapport ”Eko i e-handeln” har vi bett sex butikskedjor om svar på varför de inte säljer mer. Deras ambitioner är det oftast inget fel på. Det är i verkligheten som det går för långsamt. Vi har kollat andelen ekologisk på olika varor – och hittat en del slående skillnader där råvarorna i stort sett är de samma. Till exempel är 22 procent av potatisen eko men bara 1 procent av chipsen. Och 31 procent av all mjölk är eko men bara 5 procent av osten. Svenska ekologiska äpplen har sorgligt svårt att komma in i butikerna, trots att de skapar 50 procent fler bin, växter och annan biologisk mångfald runt odlingarna.
Man borde inte behöva välja mellan ekologiskt och svenskt. Båda borde finnas.
Butiker har en tendens att skylla på oss kunder. I verkligen vet vi att de är bra på att kampanja och påverka oss. Genom annonsering, rabatter, så kallade kundvarv i butiken och placering på hyllan. På internet används algoritmer och annat smart för att locka oss att välja på ett visst sätt.
Det är en hel vetenskap, det skriv tjocka böcker om hur vi kunder ska förmås att köpa mer och välja på ett visst sätt. Använd det för att främja ekologiskt!
Ekologiskt har en mängd fördelar – bättre för biologisk mångfald, ingen besprutning, inga tillsatser, bättre djurskydd. Och så vidare. Vår mat kommer kanske aldrig att bli hundra procent ekologisk. Men det skulle kunna bli mycket, mycket mer.
Här ett klipp från SVT när jag presenterar rapporten.
24 maj, 2022