På sociala medier möts vi ofta av annonser för Wish och liknande sajter. Här lockas med superpriser som nästan är omöjliga att motstå. Eller vad sägs om ett par earpods för 27 kronor i stället för de nära två tusen som man får lägga ut om man handlar direkt av Apple? Eller en ny julslinga för 25? Men skenet bedrar…

Att lockpriserna funkar märkte vi inte minst 2017 när jättehögar av paket blev liggandes på Arlanda. Då kom 150 000 paket kom till Sverige – per dag. Men det som många tror är vanlig e-handel är i själva verket privatimport, alltså köp direkt av en tillverkare utomlands. Wish är bara plattformen, bakom döljer sig oräkneliga tillverkare med olika agendor. Det här, märker kunderna snart, blir extra krångligt om man vill reklamera varan och då får vända sig direkt till tillverkaren, som då ofta finns i Kina. Och det, kan man läsa sig till på olika nätforum, är inte alltid särskilt lätt.

Men att bli blåst på pengarna kan vara ett relativt litet problem. I värsta fall blir det mycket värre. Media har återkommande rapporterat om personer som fått elchocker av sina mobiler, andra fall där laddaren exploderat eller mobilen börjat brinna. När hoverboards plötsligt blev en fluga var det mycket skriverier om bränder när brädorna stod på laddning.

Den gemensamma nämnaren bakom flera av dessa olyckor är att de tillverkats i länder där säkerhetskraven skiljer sig från de europeiska – och att de är köpts på sajter som exempelvis Wish, Ebay och AliExpress – som inte heller ställer krav på säkerhet.

När Elsäkerhetsverket lät undersöka tio laddare från Wish 2018 var alla tio direkt farliga. Men även om det rapporterats om en hel del olyckor hittills så är mörkertalet sannolikt mycket stort, sett till den mängd paket som anlänt till Sverige. 

Därför har Sveriges Konsumenter och Elsäkerhetsverket startat en gemensam kampanj för att inte bara informera om riskerna med privatimport, utan också för att få en bättre bild av hur många som drabbas av farliga produkter. Vi uppmanar därför alla som råkat illa ut att dela med sig av sina erfarenheter på sverigeskonsumenter.se/privatimport. Det kan handla om att en produkt börjat brinna, gett en elchock eller helt enkelt inte fungerat som den borde.

Målet är att Sveriges Konsumenter tillsammans med andra europeiska konsumentorganisationer ska förmå EU att tvinga plattformarna att ta ett större ansvar.

Projektet startades i slutet av 2019 och fortlöper under hela 2020.