PRESSMEDDELANDE 231130:

De sociala plattformarna Facebook och Instagram är i färd med att tvinga sina användare att välja mellan att betala för att slippa reklam i sitt flöde eller aktivt godkänna att deras data samlas in och används för personanpassade reklambudskap. Det sätt som valet presenteras och görs på har fått Sveriges Konsumenter och 19 andra konsumentorganisationer i Europa att gå samman och anmäla plattformarnas ägare Meta, till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter där svenska Konsumentverket ingår.

Redan nu är det många användare som fått upp den där rutan på skärmen när de loggade in på Facebook eller Instagram, och som där och då tvingades välja mellan att godkänna reklam eller att betala, för att över huvud taget kunna använda plattformen.

Här kan du se skärmdump på hur det kan se ut. 

– Det här är en form av utpressning, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter. För många av oss är de här plattformarna det främsta sättet att hålla kontakt med vänner och familj på. Att stänga oss ute från tjänsterna innan vi har gjort ett val är ett tydligt exempel på olaglig marknadsföring.

Enligt Sveriges Konsumenter är det dessutom otydligt vad en prenumeration betyder utöver att man slipper påträngande annonser. Ett starkare integritetsskydd verkar inte vara på bordet.

– Vi vet att det bland svenska konsumenter finns en stark oro för att bli spårad av techföretag, säger Sinan Akdag. Men prenumerationen verkar bara plocka bort annonserna, inte den underliggande spårningen. Det är vilseledande att det inte framgår tydligare.

Här kan du läsa brevet som Sveriges Konsumenter skickat till Konsumentverket tillsammans med en juridisk analys från den europeiska konsumentorganisationen BEUC. 

Därför är Metas metoder olagliga

  1. Meta gör det svårt, nästan omöjligt, att använda tjänsterna innan man har gjort ett val. Det skapar en stress och påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Detta utgör en form av aggressiv marknadsföring som är olaglig enligt marknadsföringslagen.1

  2. Konsumenter kan lätt tro att betalversionen är integritetsvänlig. Att betala för att slippa annonser verkar tyvärr inte innebära att du slipper den ökända spårningen. Detta är i bästa fall otydligt och borde förklaras mer noggrant av Meta. Förfarandet utgör en form av vilseledande marknadsföring som är olaglig enligt marknadsföringslagen.2

  3. Facebook kallar alternativet att använda tjänsterna utan att betala för gratis, trots att det inte är gratis. Vi betalar förstås med våra personuppgifter. Även det är en form av vilseledande marknadsföring.

  4. Det faktum att många användare har stora delar av sitt sociala nätverk på plattformen gör det svårt att lämna. Därför finns det i stunden inget fritt val för de flesta. Detta är en av många anledningar till att CPC-nätverket måste titta särskilt på prenumerationsmodellen som Meta nu presenterar som ett alternativ till integritetskränkande spårning. 

Fotnötter:
1. Marknadsföringslagen (2008:486), 7§.
2. Marknadsföringslagen, 8 §

Organisationer som står bakom uppropet

Асоциация Активни потребители (Bulgaria)
dTest (Czech Republic)
Forbrugerrådet Tænk (Denmark)
UFC-Que Choisir (France)
EKPIZO & KEPKA (Greece)
Adiconsum (Italy)
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Latvia)
Vartotojų aljansas (Lithuania)
ULC (Luxemburg)
Consumentenbond (Netherlands)
Forbrukerrådet (Norway)
Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Poland)
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovakia)
ZPS (Slovenia)
Asufin & CECU (Spain)
Sveriges Konsumenter (Sweden)

För frågor och intervjuer, kontakta:

Sinan Akdag, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, telefon: 072-061 69 40

Pressbild på Sinan Akdag