Bara 18 procent föredrar reklam som upplevs riktad till dem som person. Trots detta utsätts dagligen alla konsumenter för kommersiell övervakning på nätet. I en ny rapport sammanfattas de negativa konsekvenser som det kan innebära för den enskilde konsumenten och samhället i stort.

Sveriges Konsumenter vill nu se ett förbud mot övervakningsbaserad reklam. Vad säger branschen och forskningen? Har vi som konsumenter något verkligt val? Och vad är faran med lite data på vift?

Varmt välkommen till seminariet "Dags att förbjuda övervakningsreklamen?"
23 september kl 10-11.15. Seminariet hålls via Zoom (länk kommer efter anmälan)

I panelen

  • Sinan Akdag, digital expert, Sveriges Konsumenter
  • Brittis Edman, gruppchef policy och press, Amnesty
  • Tobias Eidem, principal manager, Autopista
  • Lars Truedson, föreståndare, Institutet för mediestudier

Moderator: Jonas Andersson Schwarz, docent, Södertörns Högskola