Det finns en seglivad myt om att Facebook avlyssnar oss genom telefonens mikrofon. Det stämmer inte. Det är faktiskt så att de inte behöver avlyssna dig för att veta allt. Genom att analysera din webbhistorik, dina vänner, gillamarkeringar och vilka platser du besöker kan de enkelt gissa sig till vad du och dina vänner pratar om.  

Så arbetar Facebook, Google och en enorm mängd företag du aldrig har hört talas om. I försöken att visa oss exakt rätt annons vid precis rätt tillfälle offras vår rätt till integritet. Och kvar står vi, mitt i världshistoriens största övervakningsapparat. Vad sägs till exempel om att Facebook säljer annonsplatser till företag som vill nå tonåringar när de ”känner sig värdelösa”? Eller att hundratusentals svenskar GPS-spåras via mobilen och att uppgifterna i många fall kan köpas av vem som helst? 

Om du är på jakt efter nya sneakers, funderar på att köpa lägenhet eller nyligen har fått reda på att du är gravid, då kan du vara säker på att dina flöden snabbt fylls av skor, bolån och bäbisprylar. Det är som att gå in i ett vanligt varuhus där alla butiksbiträden redan vet om vad du letar efter, vägrar lämna dig i fred och följer efter dig hem. Vissa biträden vet dessutom om du nyligen har googlat på ”ångestdämpande”, har ett spelberoende eller nyss besökt en moské. 

Läs mer om hur övervakningsreklamen fungerar

Förmågan att rikta och anpassa budskap till specifika målgrupper gör det också möjligt att göra det motsatta – att exkludera vissa grupper från samma budskap. Bostadsannonser kan till exempel undvika konsumenter baserat på etnicitet och jobbannonser kan undvika konsumenter baserat på kön.  

Läs mer om manipulation och diskriminering 

Företagen vill sälja. Förmågan att rikta reklam till de konsumenter som är mer troliga att köpa en särskild vara är därför guld värd. Branschen använder det positivt klingande uttrycket personanpassad reklam. Vi anser att en mer rättvis beskrivning är att reklamen är övervakningsbaserad. Varför? Jo, det handlar om övervakning eftersom: 

  • du inte får bestämma vad annonsindustrin vet om dig 
  • du inte vet vilka eller hur många företag som följer efter dig 
  • du inte kan säga nej 

Läs mer om övervakningsbaserad reklam

En liten skara konsumenter, en femtedel ungefär, är positiva till den så kallade personanpassade reklamen. Men enligt undersökningar vill de allra flesta inte bli övervakade på detta sätt. Det handlar inte bara om att slippa se fel eller rätt annonser. Det finns också risker med att information om oss kan komma att allvarligt missbrukas. 

Vill du veta mer? Den 23 september kl 10-11.15 pratar vi reklam och övervakningens framtid med representanter från reklambranschen, forskare och människorättsaktivister.  

Varmt välkommen med din anmälan till vårt seminarium --> HÄR