I Sverige beräknas 60 procent av barn mellan 12–15 år använda appen minst en gång i veckan.

– Tiktok är fullt medvetna om att det är många barn och unga som använder deras app, ändå tillåter de företag att göra smygreklam, det är riktigt fult, säger Sinan Akdag digital expert på Sveriges Konsumenter.

De tre allvarligaste överträdelserna Tiktok gör sig skyldiga till är: 

  • Dold reklam från stora företag. Deras användare utsätts ständigt för dold marknadsföring som är svår att värja sig emot. Tiktok tar inte ansvar för att skydda barn och unga mot dold reklam från andra användare eller från stora företag som bedriver kampanjer, exempelvis godistillverkaren Haribo eller energidrycken Red Bull.

  • Orimligt långa och svåra avtalsvillkor. Användarna måste godkänna avtalsvillkor som är över 70 sidor långa. Dessutom är de otydliga villkoren så komplicerade så att till och med en jurist har svårt att tyda vad man som användare går med på. Sammantaget anser Sveriges Konsumenter att Tiktoks avtalsvillkor är oskäliga.

  • Förvirrande virtuell valuta för riktiga pengar. Tiktok har sin egen valuta som användarna behöver växla till sig för att kunna köpa figurer eller märken i present till profiler som livestreamar. På så sätt blir det svårt att veta vad köpen verkligen kostar och värdet på Tiktoks pengar kan ändras när som helst utan att användarna får reda på det. Det enkelt för minderåriga att kringgå Tiktoks åldersrestriktioner och göra köp i appen ändå. Dessutom är policyn för TikToks egen valuta inte översatt till svenska.

I brev till Konsumentverket och Integritetsskyddsmyndigheten uppmanar Sveriges Konsumenter myndigheterna att utreda TikTok. Tiktok används inte bara av unga i Sverige. Därför görs aktionen tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer.

Mer om granskningen av Tiktok finns att läsa i den europeiska konsumentorganisationen BEUC:s rapport "Tiktok without filters".

För mer information kontakta: 

Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter
tel: 072-061 69 40, epost: sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 

Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter
tel: 072-230 99 23, christin.holm.gatica@sverigeskonsumenter.se 

Länkar med fakta