Statligt stöd till Sveriges Konsumenter behövs
för att värna svenska konsumentintressen i EU 

Sedan den 1 januari 2025 utgår inget statligt stöd till konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter. I beredningen av Vårändringsbudgeten som presenteras den 15 april har regeringen möjlighet anslå medel för att fortsatt möjliggöra en stark konsumentröst i EU och i Sverige, i likhet med den ökning som gjordes och kommunicerades av regeringen i Vårändringsbudgeten 2023.
 
Sveriges Konsumenter är en ideell fristående organisation. För att kunna bevara organisationens oberoende och trovärdighet är det uteslutet ta emot direkta stöd av företag. Ett statligt stöd är därför nödvändigt då det säkerställer organisationens självständighet och ger en basfinansiering för att söka projektmedel från andra aktörer.
 
Det statliga stödet till Sveriges Konsumenter infördes av den borgerliga regeringen 1991–1994. Stödet har utgjort en basfinansiering för att framför allt företräda svenska konsumenter i EU. Genom åren har Sveriges Konsumenter även varit aktiva på nationellt plan, bjudits in att delta i statliga utredningar, svarat på remisser och representerat konsumentperspektivet i olika nämnder och råd vid sidan av näringsliv och myndigheter.
 
Sveriges Konsumenter fyller också en viktig roll för tillsynsmyndigheterna. Genom oberoende granskningar av produkter och tjänster har Sveriges Konsumenter direkt bidragit till att myndigheter som Konsumentverket, IMY och Post- och telestyrelsen utövat tillsyn mot såväl Temu, Meta, som spelappar som riktar sig till barn. Bara för att nämna några frågor från senaste året.
 
Näringslivsorganisationer i Sverige uttrycker uppskattning för arbetet som Sveriges Konsumenter gör inom EU. Inte minst i dessa dagar då vi håller enad front mot e-handelsjättar som Shein och Temu. En stark konsumentröst behövs för en fungerande marknad, det gynnar det seriösa näringslivet och Sverige som nation.
 
Det kan inte vara regeringens mening att svenska konsumenters röst ska tystna när utmaningarna för konsumenter är större än någonsin.
 
Så här skriver Agustín Reyna, direktör för den europeiska konsumentorganisationen BEUC:
 
”Utvecklingen i Sverige är djupt oroande. Vi hoppas att sunt förnuft ska segra och att regeringen ändrar sitt synsätt. Sveriges Konsumenter tjänar inte bara svenska konsumenter exceptionellt väl, utan har också spelat en avgörande roll för att företräda deras intressen i europeiska debatter. Att förlora den svenska rösten skulle vara skadligt inte bara för Sverige utan för alla européer.”
 
När den nytillträdde EU-kommissionären för DG Just, Michael McGrath frågades ut av kommissionen beskrev han sin oro för att civilsamhället nedmonteras och sa att han ska höja engagemanget med civilsamhällesorganisationer.
 
Det behövs en stark, samlad, långsiktigt arbetande, oberoende röst för konsumenterna i Sverige och ingen kan i dag ersätta Sveriges Konsumenter som den aktören. Men då behöver finansministern tänka om.
 
Vi uppmanar finansministern, regeringen, och riksdagen att i Vårändringsbudgeten anslå 5 miljoner kronor för 2025 till Sveriges Konsumenter.
 
Stockholm den 16 januari 2025
 
 
Sveriges Konsumenters styrelse:
Marie Linder, ordförande
Bo Carselid, vice ordförande
Asha Ismail, ledamot
Kent Kärrlander, ledamot
Anita Lindskog, ledamot
Stina Nordström, ledamot
Linda Maria Vonstad, ledamot
Solveig Zander, ledamot
Mårten Zetterman, ledamot