Flera konsumenter ställer sig positiva till de mervärden som ekologiska livsmedel för med sig men det är inte alltid ett självklart val idag när det finns många andra hållbara alternativ. Ambitionerna om ett ökat ekoutbud hos matvarukedjorna finns men vår undersökning visar att det är stora skillnader i det ekologiska utbudet mellan olika matvaror.  

Vi har tittat på det ekologiska utbudet i näthandeln hos följande matvarukedjor: Ica, Coop, Mathem, City Gross, Hemköp och Willys. De matvaror vi valt ut för undersökningen är bananer, vindruvor, äpplen, potatis, mjölk, ägg, ost, kyckling, fryst vegetariskt, potatischips, pasta, bröd, havregryn och pasta. 

Fler matvaror kan bli ekologiska 

Idag erbjuds konsumenterna många hållbara matval i både fysiska butiker och i e-handel och det uttrycks att ekologiskt väljs bort till fördel för närodlat, vegetariskt eller veganska matvaror. Vår undersökning visar ett ekologiskt utbud på 3% bland frysta vegetariska produkter. Här finns en enorm eko-potential. 

Vill konsumenten klicka hem en fulländad ekologisk matkasse är matchen inte helt lätt. Bananer toppar listan med potatis näst på tur. Desto svårare är det att välja eko-ost eller ekologiska potatischips. Även här finns det stort utrymme att utveckla ekoprodukter till både frukostbrickan och fredagsmyset. 

Våra rekommendationer till matkedjorna 

  • Eko-kampanja mera! Attrahera konsumenten att välja ett ekologiskt alternativ.  
  • Märk ut ekologiska varor så att de är enkla att hitta.  
  • Placera ekologiska varor i ögonhöjd.  
  • Premiera eko-kunderna genom bonuspoäng, eko-rabatter eller gratis eko-prov. Erbjud kundklubbsmedlemmar att filtrera så de enbart får hållbara erbjudanden.   
  • Utveckla fler ekologiska vegoprodukter.  
  • Gör det ohållbara valet betydligt svårare (som med bananerna).  
  • Inspirera kunderna där efterfrågan är skral.  
  • Ha långsiktiga relationer med ekobönderna. Det tar två år att ställa om sin produktion till ekologisk. Därför behövs det långsiktiga samarbeten där lantbrukare och andra aktörer inom livsmedelsbranschen delar på ansvaret. På så sätt kan råvarutbudet öka i takt med att efterfrågan ökar.
  • Informera om de ekologiska vinsterna på plats i butiken. Även i e-handeln finns det utrymme att informera mer om fördelarna med ekologiskt.  
  • Hjälp konsumenten i märkningsdjungeln – skippa märkningar som inte är tredjepartscertifierade!

 Vad du som konsument kan göra 

Tillsammans med dagligvaruhandelns aktörer kan vi utöka och bredda det ekologiska utbudet. Som konsument finns flera sätt att utnyttja sin konsumentmakt på, och genom den kan vi visa butikerna att en efterfrågan finns. Här är några exempel:   

  • Fråga efter ekologiska alternativ direkt i butiken.  
  • Fråga efter information om ekologiskt direkt i butiken.   
  • Mejla aktör eller leverantör och efterfråga ekologiska alternativ .  
  • Ekologiskt behöver inte nödvändigtvis vara dyrare, fråga om butiken har några särskilda ekokampanjer.
  • Fråga aktören när du saknar information om ekologiskt på hemsida eller i butik.
  • Prata med dina vänner om ekologiskt.
  • Kontakta butiken om eko-filter inte fungerar när du letar eko i näthandeln.