Vid många tillfällen är Klarnas betaltjänster inget konsumenten väljer att använda, utan e-butiken kopplar ihop denne med Klarna automatiskt. Alternativ som faktura eller delbetalning kommer långt före direktbetalningar. Väljer du att betala med faktura kommer du på fem ställen i fakturan och mailet föreslås möjligheten att istället välja delbetalning.

–Klarna försöker påverka konsumenten att ta konsumtionslån framför att betala direkt, både direkt i butiken och genom upprepade påminnelser. Det är bra att det finns möjlighet till olika sätt att betala när konsumenten handlar, men vi har sett att det ökande antalet konsumtionslån kan leda ner i en negativ skuldsättningsspiral där konsumenter lätt kan handla på kredit fast de inte har råd, säger Hannes Anagrius på Sveriges Konsumenter och fortsätter:

–Många är heller inte vana att betala på nätet och fakturalösningen framstår som det normala. Samtidigt skickas den ut på mail med kort betalningstid och hög dröjsmålsränta, när många konsumenter är vana att få faktura på posten. Det här har vi sett ställer till problem.

På tio år har antalet konsumtionslån tredubblats. Det växande kreditsamhället kan leda till stora sociala problem för den som är skuldsatt och till en instabil samhällsekonomi. Något som Sveriges Konsumenter skriver om i Konsumtionslån & Överskuldsättning där även ett antal politiska lösningar presenteras.

När du klickar på knappen för att genomföra ett köp i en butik som använder sig av Klarnas tjänster går du inte bara med på butikens egna villkor utan är även bunden av Klarnas dataskyddspolicy och villkor. Genom att betala har du automatiskt godkänt att Klarna kan använda dina uppgifter i marknadsföringssyfte, profilering och att de kan överföra dina uppgifter till deras partners i andra länder.

–Konsumtionslån borde erbjudas som en extratjänst och inte som ett förstahandsval. Företag som använder sig av Klarna borde ställa krav på att betaltjänstföretaget respekterar kundernas integritet och att de inte övertalas att sätta sig i skuld. Som det är nu tvingar de sina kunder att lämna sina personuppgifter till Klarna oavsett vilket betalningssätt de använder, säger Hannes Anagrius.