Det senaste decenniet är det hittills varmaste som uppmätts. 2024 var första året som jorden överskred 1,5 graders uppvärmning. En uppvärmning som fått svåra konsekvenser i samband med allt vanligare händelser med extremväder och så vidare.
Mot den bakgrunden är årets tema för internationella konsumentdagen – En rättvis övergång till hållbara livsstilar – minst sagt högaktuellt.
– Rättvisan är viktig. Dels för att klimateffekterna drabbar människor väldigt olika världen över, dels för att alla – oavsett ekonomiska förutsättningar – ska ha råd att göra hållbara val, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Att konsumenters val kan göra skillnad för utsläppen av växthusgaser är klart. En tidigare rapport från IPCC pekade på att utsläppen inom vissa sektorer skulle kunna minskas med 40–70 procent till 2050. Men då krävs snabba åtgärder.
– Konsumenterna är alltså en av nycklarna till lösningen. Samtidigt kommer konsumenterna drabbas hårt om vi misslyckas med omställningen. Det ser vi redan i dag i form av stigande livsmedelspriser till följd av torka och höjda energipriser. Dessutom drabbas miljontals människors hälsa varje år av miljöföroreningar.
Vi kräver en rättvis övergång till hållbara livsstilar som:
- säkerställer konsumenters tillgång till basbehov som mat och energi, samt skydd av människors hälsa och trygghet.
- gör hållbara och hälsosamma val mer tillgängliga och överkomliga för alla. Allt ansvar ska inte läggas på enskilda konsumenter.
- säkerställer att konsumenternas hörsammas på alla beslutsnivåer och av företagen, med fokus på att inkludera och skydda sårbara konsumenter och konsumenter med låga inkomster.
- inser att vägen till en hållbar livsstil kan skifta mellan olika sammanhang. Det som fungerar i ett fall kanske inte är möjligt eller meningsfullt i ett annat, eftersom lokala prioriteringar och utmaningar skapar olika tillvägagångssätt.
Kampanjen fokuserar på hållbara livsstilar inom kärnområden som mat, vatten, energi, resor, konsumtionsvaror, bostäder, finans och fritid.
Sveriges Konsumenter är en av många konsumentorganisationer världen över som uppmärksammar internationella konsumentdagen den 15 mars varje år. Varför den firas just då kan du läsa om här.
För intervjuer:
Johanna Hållén, 073–221 65 88, johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se
Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, 0709-62 07 09, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se
12 mars, 2025