Sveriges Konsumenter logo
  • Vad vi gör
  • Vad du kan göra
  • Våra projekt
    • Fair Finance Guide
    • Kemikalieappen
    • Mattanken
    • NordQual
      • 5 mål – därför driver vi projektet
      • Test 1: Bakgrundsfakta om test av toarengöring
      • Test 1: Stort test av toarengöring
      • Test 2: Dags att diska i allergener igen?
      • Test 2: Bakgrundsfakta om test av diskmedel
      • Så jobbar vi över gränserna
    • Omskaparna
    • Privatimportens faror
    • Standardisering
  • Nyheter & press
  • Blogg
  • Om oss
In English Medlemsorganisationer Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Samma flaska, samma innehåll?

Trots att ett rengöringsmedel ser exakt likadant ut i flera olika länder betyder det inte att innehållet är det samma. Därför ska konsumentorganisationer i tre nordiska länder – Sverige, Finland och Danmark – nu testa över 160 produkter för att se hur stora skillnaderna är beroende på vilken sida av gränsen konsumenten bor. Lagstiftningen är lika – men är produkterna det?

 

Test 2: Dags att diska i allergener igen?

Många diskmedel innehåller oönskade kemikalier som inte har effekt på själva disk-resultatet. Det visar vårt andra test av hushållskemikalier.

Vi jobbar med projektet

Konsumentorganisationer i de tre nordiska EU-länderna – Sverige, Danmark och Finland – samarbetar i projektet om dual quality.

5 mål – därför gör vi det här

Kvaliteten på produkter ska inte vara sämre bara för att man råkar bo i ett visst land. Därför testar vi nu städ-produkter. Samma ska vara samma.

Read about the project in English

The fact that a package looks the same in different countries does not mean that the content is. That’s why we test detergents in three countries.

Lue projektista suomeksi

Se, että paketti näyttää samalta useissa eri maissa, ei tarkoita, että sisältö on sama. Siksi testaamme puhdistusaineita kolmessa maassa.

Læs om projektet på på dansk

Bare fordi en pakke ser ens ud i forskellige lande, betyder det ikke, at indholdet er det. Derfor vil vi teste rengøringsprodukter i tre lande.

Kontakt

Tipsa oss
Vi som arbetar här
Till presskontakter

Fler kontaktuppgifter

 

Facebook Twitter

Besöksadress

Hornsgatan 172, Stockholm
T-bana: Hornstull


Tel 08-674 43 00
Epost: Klicka här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Postadress

Sveriges Konsumenter
Box 38001
100 64 Stockholm

Cookies, bestämmelser etc
Integritetspolicy
Anpassa webbplatsen

För att kunna utveckla vår hemsida och vårt arbete använder vi oss av cookies, som vi låter samla viss information om dig. Läs mer här:

Om cookies