Vill du ha ordlistan lättläst? Klicka här!

Avtal

Om en köpare och en säljare kommer överens om ett köp av en vara eller tjänst kallas det avtal. Ett avtal kan finnas i text. Men sådant man bestämmer när man pratar med varandra kan också vara ett avtal. Du måste vara 18 år gammal för att ett avtal ska kunna gälla, om inte förälder eller annan vårdnadshavare godkänner köpet. Men om du är 16 år och köper något för pengar som du har tjänat själv kan avtalet också gälla.

Bestrida faktura 

Har du fått en räkning för något som du inte har köpt? Eller säger affären att du ska betala mer än det ni hade bestämt? Då ska du inte betala! Då ska du i stället bestrida fakturan. Det betyder att du protesterar mot fakturan. 
Gör så här: 

Mejla affären och skriv ”jag bestrider denna faktura”. Berätta varför du gör det, så tydligt du kan. Att mejla är bra. Då kan du bevisa att du har bestridit fakturan på rätt sätt.

Betalningsföreläggande

Är någon skyldig dig pengar, men vägrar betala? Det kan vara en annan person eller ett företag. Då kan myndigheten Kronofogden hjälpa dig att få tillbaka dina pengar. Det kallas att man ansöker om  betalningsföreläggande. Du måste kunna bevisa att du har försökt få tillbaka dina pengar. Så börja med att mejla den som är skyldig dig pengar och kräv att den betalar.

Bindningstid

Den tid som avtalet gäller. Ett mobiltelefonabonnemang kan ha 24 månaders bindningstid. Det betyder att du måste betala i 24 månader.

Bytesrätt 

Om du ångrar att du har köpt något kan du få byta till något annat i samma affär. Det kallas bytesrätt.  Fråga de som jobbar i affären om du kan få öppet köp eller bytesrätt innan du betalar. Du får i så fall byta mot något annat som kostar lika mycket.

Faktura 

Samma sak som räkning. Där står hur mycket du ska betala, när och till vem.

Garanti 

Om du köper till exempel en hårtork kan den som jobbar i affären säga att du får ett års garanti. Det betyder att hårtorken ska fungera i minst ett år. Annars ska butiken laga den eller ge dig en ny. Garantin gäller inte om du har gjort något fel själv så att hårtorken har gått sönder. Men även om garantin bara gäller i ett år så har du rätt att klaga på hårtorken i tre år.

Juridisk person

Ett företag eller en förening. Men kan också vara kommuner, regioner och stater.

Konsument

En konsument är en person som köper något. Det kan vara en vara, som en mobiltelefon, eller en tjänst, som ett mobilabonnemang. Ett företag eller en förening köper något är inte en konsument.

Konsumenträtten

De lagar som finns för att göra det tryggt för dig som privatperson att handla. Konsumenträtten gäller bara när du köper något från ett företag. Inte om du köper av en annan person på till exempel på Blocket eller Tradera.

Kvitto 

Är ditt bevis på vad du har köpt och när du köpte det. Du kan behöva kunna visa ditt kvitto om du vill klaga i affären, eller om du vill lämna tillbaka eller byta det du köpt. Men ofta går det också med ett kontoutdrag eller att du kan visa att du betalat din faktura.

Näringsidkare 

Den som har ett företag. Det kan vara en person som har ett företag eller en annan så kallad juridisk person. 

Privatperson 

En ”vanlig” person.

Påföljd

Kan användas som ett annat ord för straff.

Reklamera = klaga 

Du talar om för affären att det är något fel på det du har köpt. Du har alltid rätt att reklamera (klaga på) 
ett fel inom tre år. Om affären säger att garantin har gått ut och att du inte får klaga så kan de ha fel. Garanti och reklamationsrätt är olika saker. Men alla vet inte det. Reklamationsrätten ingår i konsumentköplagen.

Skadestånd 

Om det är fel på något som du har köpt, eller om du får vänta för länge på att få det som du har köpt, kan du kräva skadestånd. Då får du pengar av säljaren. Du kan till exempel få skadestånd om du köpt en diskmaskin som läcker vatten på golvet. Eller om din resa blir försenad så att du inte kan jobba. Du kan bara få ersättning för ekonomisk skada, inte för att något varit jobbigt eller besvärligt.

Tillgodokvitto 

Om du vill byta en vara som du köpt, men inte hittar något som du vill ha kan du få ett tillgodokvitto. Det fungerar som pengar i just den affären. Men kvittot gäller bara en viss tid. När tiden gått ut kan du inte köpa något för tillgodokvittot. Om det inte står någon tid gäller det i tio år.

Tvist 

Att ha en tvist med någon är samma sak som att man inte är överens. Har du köpt något som du inte är nöjd med och säljaren och du inte kommer överens om en lösning? Då kan du anmäla säljaren till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. Be din konsumentvägledare om hjälp!

Vite 

Om domstolen bestämmer att någon som gjort fel måste betala pengar för det kallas det vite. Vite är ett ekonomiskt straff.

Ångerrätt 

När du köper något på nätet eller på telefon får du ångra dig. Då kan du skicka tillbaka det du köpt.  Företaget ska ge tillbaka dina pengar. Du måste skicka tillbaka det du köpt inom två veckor från det att du meddelat att du ångrat dig. Rätten gäller alltid om du handlar i Europa – och för företag utanför Europa som visar att de riktar sig mot svenska kunder och till exempel skriver på svenska på hemsidan. Annars gäller inte ångerrätten. Om du köper av en privatperson på till exempel Blocket kan du inte ångra dig. I så fall måste ni skriva det i ett avtal först. 

Öppet köp 

Öppet köp betyder att du får lämna tillbaka något som du har köpt och få tillbaka pengarna om du ångrar dig. Affärer måste inte ge dig öppet köp. Men många gör det ändå. Fråga någon som jobbar i affären 
om du kan få öppet köp. Spara kvittot så att du kan visa upp det om du ångrar dig. Du får inte ha använt det du har köpt innan du lämnar tillbaka det.