Alla har vi trasiga prylar hemma. Ett plagg, en köksmaskin, ett elverktyg eller en möbel. Som mycket väl skulle kunna användas och få ett andra liv.

Vägen dit stavas REPARATION. Fast det tenderar att aldrig bli av. Prylen får ligga där och samla damm. Kanske bärs den till sista vilan via grovsoprummet. Helt i onödan.

Reparationer är just nu ett hett ämne i EU. Kraven vässas på att göra alla saker mer hållbara, enklare att reparera, att hålla reservdelar etc. Här i Sveriges sänks momsen på reparationer, allt mer ingår i ROT och RUT.

Ändå är det trögt. Vi reparerar inte särskilt mycket mer nu än för några år sedan. Vi köper nytt. Helt i onödan. Det finns en massa hinder, grejorna kanske inte går att reparera eller det blir för dyrt. Reparatören avråder. Och så vidare.

Men här kommer ett tips för oss alla inför den speciella högtid som ligger framför oss: Ge bort en reparation i julklapp.

Ett presentkort hos skräddaren, skomakaren eller kanske kan du dela med dig av något du själv kan? Ett presentkort på lagad badrumsblandare, uppsydda byxor, cykelreparation eller en inoljning av balkongmöblerna visar på sann omtanke. Och samtidigt blir det ju lite grann som att ge en ny grej.

Jag har ett eget exempel. Längst in i klädkammaren stod en symaskin som kärvat ihop totalt. Oanvändbar. Ingen orkade göra nåt. Tills en jul. Jag lämnade in den på reparation. Det blev ett litet kuvert under granen, orkade inte slå in hela grunkan i papper. Och dottern fick en efterfrågad möjlighet att laga sina kläder. Glädjen var lika stor – eller snarare större – än om hon fått en ny maskin. Unga har rätt bra koll på det där med hållbar konsumtion, bättre än vi kanske tror.

Det här kräver lite tankearbete och attitydförändring. Vi är rädda att vi ska uppfattas som snåla. Vi sitter fast i nyprylstänket, härtill påhejade av handeln. Inte minst inför julen.

Så tänk efter – något för dig?

Sedan kommer inte detta ensamt att rädda världen. Det behövs en massa olika politiska åtgärder för att grejor ska användas länge. Jag pratade om detta i P1:s Plånboken härom veckan. Vi behöver längre reklamationstider, vi behöver information om livslängd, garantier för att grejor ska gå att reparera, tvång på reservdelar. Mer dela och hyra.

Över huvud taget behöver vi grejor som håller länge, som har hög kvalitet (vilket bland annat visar sig i Råd & Röns tester). Och grejor som vi behåller länge, trots att reklamen lockar med en ny modell med ytterligare någon mer eller mindre oumbärlig funktionalitet.