Det är en utmaning att nå unga konsumenter med viktig information om deras rättigheter. I dag, när sociala medier är en så stor del av ungas vardag, är det nästan omöjligt utan TikTok och Instagram. Där samlas unga för att underhållas och inspireras av olika typer av innehåll. Det kan handla om allt från rekommendationer av produkter till kultur, politik och andra samhällsfrågor. TikTok och Instagram är plattformarna där vi kan nå dem på deras villkor, på ett sätt som engagerar. För oss är det avgörande att finnas där.

Samtidigt bygger TikTok och Instagram sin framgång på omfattande datainsamling som innebär stora risker för användarnas integritet, något som Sveriges Konsumenter ser som djupt problematiskt. Vi har många gånger genom åren kritiserat både TikTok och Instagrams moderbolag Meta för allvarliga brister i konsumentskydd. Det handlar om dold reklam, virtuella valutor, svåra avtalsvillkor och olaglig datainsamling.

Trots bristerna är det svårt att undvika plattformarna om vi vill nå unga. Sociala medier fungerar i dag som digitala mötesplatser för unga, där deras idéer, intressen och engagemang formas. Om vi inte finns på TikTok och Instagram riskerar vi att tappa kontakten med en hel generation konsumenter.

Vi kritiserar TikTok och Instagram, men är samtidigt beroende av plattformen för att nå den unga målgruppen – ett dilemma som vi inte kan ignorera. Vi har därför valt att finnas på plattformarna samtidigt som vi med vårt påverkansarbete fortsätter bidra till bättre och mer rättvisa sociala medier.