Abonnemangsfälla
Ett abonnemang är när du betalar för att få något regelbundet.
Det kan till exempel vara ett mobilabonnemang.
Abonnemang kan också kallas för prenumerationer.
Om du blir lurad att teckna ett abonnemang (alltså skriva på ett avtal)
så kallas det för abonnemangsfälla.
Du kanske tror att du bara köper en vara en gång.
Men sedan kommer fler och fler paket
och du måste kanske betala varje månad i ett års tid.
AI (artificiell intelligens)
Ai är en teknik som gör att datorer kan tänka lite mer som människor.
Du kan använda AI för att få svar på frågor eller lösa problem.
Många företag använder AI i sin kundtjänst.
Då kan du få ställa frågor till företaget i en så kallad chatbot
i stället för att prata med en människa.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Det är en myndighet som fungerar lite som en domstol.
De kan avgöra vem som har rätt
när ett företag och en konsument inte är överens.
Du kan läsa mer om ARN här.
Avtal
Det som köpare och säljare kommer överens om
är ett avtal.
Det finns olika typer av avtal.
Skriftliga avtal är när du skriver på ett avtal på papper.
Om man kommer överens om ett köp under ett samtal blir det ett muntligt avtal.
Då är det viktigt att komma ihåg vad ni sagt.
Sedan finns digitala avtal.
De kan skickas till dig med mejl eller sms.
Då kan du ofta signera med ditt bank-id.
Bestrida faktura
Säger affären att du ska betala mer än ni bestämt?
Har du fått en faktura (räkning) på något, som du inte köpt?
Då ska du inte betala.
Då ska du i stället bestrida fakturan.
Det betyder att du inte håller med.
Gör så här:
Mejla affären och skriv ”Jag bestrider denna faktura”.
Berätta varför du inte håller med.
Att mejla är bra.
Då kan du bevisa att du har bestridit fakturan på rätt sätt.
Betalningsföreläggande
Är någon skyldig dig pengar, men vägrar betala?
Då kan myndigheten Kronofogden hjälpa dig att få tillbaka dina pengar.
Det kallas att man ansöker om betalningsföreläggande.
Det är ett sätt att få in pengar från någon som inte vill betala.
Det kan vara både en privatperson och ett företag.
Du måste först bevisa att du har försökt få tillbaka dina pengar.
Börja med att mejla den som är skyldig dig pengar
och kräv att den betalar.
Du kan läsa mer på Kronofogdens hemsida.
Bindningstid
Bindningstid är den tid som avtalet gäller.
Ett mobiltelefonabonnemang kan ha 24 månaders bindningstid.
Då måste du betala i 24 månader (2 år).
Bytesrätt
Bytesrätt betyder att du har rätt att få byta det du köpt
till något annat som kostar lika mycket.
Innan du betalar kan du fråga om du har bytesrätt.
Om du ångrar dig kan det vara bra att ha bytesrätt
eller öppet köp. Läs mer om det längre ner.
Bluffsajt
Bluffsajter ser ofta ut som vanliga webbutiker på nätet.
Men de har skapats för att lura dig på pengar eller information.
Du kan luras att köpa varor som aldrig skickas eller som är av väldigt dålig kvalitet. Eller så vill de att du ska lämna ut uppgifter om ditt bankkort för att kunna lura dig på pengar.
Chatbot
En chatbot är ett datorprogram som du kan prata (chatta) med.
Det svarar på frågor automatiskt.
Många företag har chatbotar på sina hemsidor i stället för att du får prata med en riktig människa.
Dropshipping
Det finns webbshopar som inte har något eget lager.
Utan när du beställer en vara skickas den direkt från fabriken i stället.
Då kallas det för dropshipping.
Ofta finns fabrikerna i Kina.
Dynamisk prissättning
Det kan betyda att priset kan ändras.
Det kan bli dyrare eller billigare.
Ofta blir det dyrare när många vill köpa samma sak
eller om det bara finns få kvar.
Resor och konsertbiljetter har ofta dynamisk prissättning.
Faktura
En faktura är samma sak som en räkning.
Där står det hur mycket du ska betala,
till vem du ska betala
och vilken dag företaget ska ha pengarna.
Garanti
En garanti är ett löfte från säljaren att varan ska fungera
på det sätt som beskrivs i garantivillkoren.
Spara därför alltid dina garantipapper.
Även om garantin bara gäller i ett år,
så har du rätt att klaga på din vara i tre år.
Det säger konsumentköplagen.
Juridisk person
Det är skillnad på juridiska personer och fysiska personer.
En fysisk person är en människa.
En juridisk person är ett företag eller en förening.
Det kan också vara en kommun, region eller stat.
Konsument
En konsument är en människa som köper något,
till exempel en mobiltelefon (en vara)
eller ett mobilabonnemang (en tjänst).
En konsument är alltid en fysisk person,
en människa, en privatperson.
Konsumenträtten
Det finns lagar som skyddar dig som konsument när du handlar.
De lagarna kallas för konsumenträtten.
Konsumenträtten gäller bara när du köper från företag, till exempel Ikea.
Inte om du köper av en annan privatperson
på till exempel Blocket eller Tradera.
Konsumentvägledare
En konsumentvägledare är en person
som kan hjälpa dig om du får problem
med något du har köpt.
Det kan gälla olika prenumerationer på tjänster
(abonnemang) eller räkningar.
Konsumentvägledaren kan berätta vilka rättigheter du har.
Många kommuner har egna konsumentvägledare
som hjälper till gratis.
Myndigheten Konsumentverket
har också konsumentvägledare som du kan prata med.
Kvitto
Ett kvitto är ditt bevis på vad du köpt.
Det visar pris och datum för köpet.
Det är bra att spara kvitton på viktiga saker.
Du kan behöva visa ditt kvitto
om du senare vill klaga i affären
eller lämna tillbaka det du köpt.
Ibland kan man visa att man betalat på andra sätt,
till exempel genom att visa ett kontoutdrag från banken.
Näringsidkare
Den som har ett företag kallas för näringsidkare.
Den är en del av näringslivet, affärslivet.
En näringsidkare kan vara både en fysisk
och en juridisk person.
Det vill säga en människa, ett företag
eller en organisation.
Privatperson
En privatperson är en vanlig person, en människa.
Anna kan handla mjölk till sitt privata kylskåp.
Då är hon en privatperson.
Men när Anna är på jobbet och beställer en fruktkorg
till sin arbetsplats är hon inte en privatperson.
Påföljd
Påföljd är ett annat ord för straff.
Den som snattar mat i en affär kan få böter som påföljd.
Reklamera = klaga
Att reklamera är att klaga.
När du reklamerar en vara talar du om för affären
att det är något fel på det du köpt.
Du har alltid rätt att reklamera ett fel inom tre år.
Om affären säger att du inte får klaga så kan de ha fel.
Garanti och reklamationsrätt är olika saker,
men alla vet inte det.
Din rätt att reklamera (klaga) ingår i konsumentköplagen.
Skadestånd
Skadestånd är pengar som du kan få av säljaren
om det är fel på något som du köpt,
eller om du fått vänta för länge på att få det du köpt,
och det har gett dig kostnader.
Du kan till exempel få skadestånd
om du köpt en diskmaskin som läcker vatten på golvet,
eller om din resa blir försenad så att du inte kan jobba.
Du måste kunna bevisa att det gett dig extra kostnader.
Du kan bara få ersättning för ekonomisk skada, din kostnad,
inte för att något varit jobbigt.
Tillgodokvitto
Om du vill byta en vara som du köpt,
men inte hittar något som du vill ha
kan du få ett tillgodokvitto.
Det fungerar som pengar i just den affären.
Men kvittot gäller bara en viss tid.
När tiden gått ut kan du inte köpa något för tillgodokvittot.
Om det inte står någon tid gäller det i tio år.
Telekomtjänster
Mobilabonnemang, bredband och streamingtjänster
räknas som telekomtjänster.
Det är olika tjänster som hjälper oss att
kommunicera med ord, ljud och bild.
Tvist
De som har en tvist är inte överens.
Har du köpt något som du inte är nöjd med
och säljaren och du inte kommer överens?
Då kan du anmäla säljaren till myndigheten
Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Be din konsumentvägledare om hjälp!
Många kommuner har konsumentvägledare
som kan hjälpa dig gratis.
Villkor
Villkor är regler som gäller för ditt köp.
Villkoren står i köpeavtalet.
Vite
Vite är ett straff som innebär att pengar ska betalas.
Det är vanligt att myndigheter hotar med vite
för att få andra att följa deras beslut.
Ångerrätt
Ångerrätt betyder att du har rätt att ångra ett köp.
Då kan du lämna tillbaka varan och få tillbaka dina pengar.
Ångerrätt har du alltid när du köper något på internet,
om du blir uppringd av en telefonförsäljare
eller om en säljare kommer hem till dig.
Du måste du meddela företaget att du ångrat dig
inom två veckor efter att du fått varan.
Mejla och säg att du ångrar ditt köp så har du bevis.
Skicka sedan tillbaka varan till företaget.
Ångerrätten gäller för det du handlar i Sverige och Europa.
Viktigt att tänka på:
Om du handlar från ett företag utanför Europa
är det inte säkert att du har någon ångerrätt.
För att ångerrätten ska gälla måste företaget
vända sig mot den svenska marknaden.
Det betyder att företaget ska skriva på svenska
på sin hemsida eller ta betalt i svenska kronor.
Om du inte handlar av ett företag
utan köper något av en annan privatperson
på Blocket till exempel
kan du inte ångra dig.
I så fall måste ni skriva om det i ett avtal först.
Öppet köp
Öppet köp betyder att köpet är öppet och inte stängt.
Då kan du få lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka om du ångrar dig.
Affärer på stan måste inte ge dig öppet köp,
men många gör det ändå.
Fråga den som jobbar i affären om du kan få öppet köp
och hur många dagar det gäller.
Spara kvittot så att du kan visa upp det om du ångrar dig.
Du får inte ha använt det du köpt
innan du lämnar tillbaka det.
19 april, 2024