Sveriges Konsumenter logo
  • Vad vi gör
    • Ståndpunkter & rapporter
    • Energi
    • Digitala rättigheter
      • Granskning: Ingen lek – så luras små barn att spela bort stora pengar
      • Insert coin – en granskning av gamingindustrin
      • Granskning av Tinder
      • Övervakningsbaserad reklam
      • AI som konsumenten kan lita på
      • Adtech
      • App, app, app (2019)
      • Sakernas Internet
      • Dina persondata (2019)
      • Hur långt kan ett avtal bli innan det anses oskäligt?
      • Granskning av Google (2018)
      • Digital vardag (2016)
      • Integritet på nätet
    • Hållbar ekonomi
    • Hållbar konsumtion
    • Kemikalier
    • Livsmedel
    • Utbildningsmaterial
    • Konsumentpriset Blåslampan
  • Vad du kan göra
  • Våra projekt
  • Nyheter & press
  • Blogg
  • Om oss
  • Stöd vårt arbete
In English Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Hem
Vad vi gör
Digitala rättigheter

Digitala rättigheter

Vår vardag som konsument blir allt mer digitaliserad. Det finns många fördelar med det, men det ställer också frågor om integritet och tillgänglighet på sin spets. Vi jobbar för att du ska ha ett högt konsumentskydd i digitala miljöer, att du ska veta vad du går med på i olika avtal och att din integritet ska respekteras.

Svårt säga upp prenumeration

Det är orimligt svårt att säga upp prenumerationer på ljudböcker, tidningar och strömningstjänster, visar vår granskning.

Så luras små barn spela bort pengar

Många gratisspel för barn från tre år erbjuder köp i appar, vilket bryter mot marknadsföringslagen. Det visar vår granskning.

Rapport: Jakten på kärlek & dolda priser

Dejtingsugna användare av appen Tinder kan få betala allt från 30 till 369 kronor per månad för ett premiumabonnemang. 

AI som konsumenten kan lita på (2020)

Samhällsvinsterna med artificiell intelligens, AI, är potentiellt enorma. Men med de tekniska framstegen följer också utmaningar. 

Kostsamt fulspel i appar för barn (2019)

Innehållet i många gratisappar för barn strider mot marknads-föringslagen och god affärssed.

Våra krav på Sakernas internet (2019)

Snart kommer en stor del av sakerna vi omger oss av vara upp- och ihopkopplade. Fördelarna är många men hoten likaså.

Din data och försäkringar (2019)

Insurtech ger försäkringar baserade på precisa data om dig. Hur påverkar det spridning av risk och diskriminering?

Digital vardag (2016)

Alla konsumenter ska ha god tillgång till bra digitala tjänster, där de vet vad de gått med på och där integriteten respekteras. Så når vi dit!

Läs våra guider

Appar som kräver att få veta allt om dig. En djungel av inställningar. Det är inte lätt att vara medveten konsument. Ta hjälp av våra guider.

Kontakt

Tipsa oss
Vi som arbetar här
Till presskontakter

Fler kontaktuppgifter

 

Facebook Instagram X (Twitter) LinkedIn

Besöksadress

Hammarbybacken 27, Stockholm
T-bana: Gullmarsplan

Tel 08-674 43 00
Epost: Klicka här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Postadress

Sveriges Konsumenter
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm 

Nej, vi har inga cookies!
Integritetspolicy
Anpassa webbplatsen