Tillsammans med 19 andra europeiska konsumentorganisationer kräver Sveriges Konsumenter förbättringar av konsumentskyddet för europeiska gamers, särskilt för barn. Bakgrunden är en ny rapport där den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet har granskat spelindustrins oschyssta affärsmetoder.

Rapporten, som särskilt undersökt de två tv-spelen Fifa 22 och Raid Shadow Legends, visar att konsumenter utsätts för:

  • Påhittade valutor som döljer vad köpen i spelen verkligen kostar.
  • Svårtydda och ibland vilseledande beskrivningar av sannolikheten att vinna.
  • Speldesign som medvetet utnyttjar psykologiska sårbarheter och manipulerar spelare att spendera mer pengar.
  • Aggressiva marknadsföringsmetoder, i vissa fall riktade mot barn.

Nuvarande konsumentskyddsregler täcker i princip också spelbranschen, men när det gäller lootlådor och andra typer av exploaterande speldesign är de nuvarande reglerna inte tillräckliga för att säkerställa ett gott skydd för konsumenter, särskilt inte för barn som är extra sårbara för manipulation.

Fem skarpa rekommendationer

Därför listar Sveriges Konsumenter fem skarpa rekommendationer till spelbranschen, myndigheter och politiker:

  1. Riktiga priser. Inför lagkrav på att priserna i spel alltid ska listas i riktig valuta, alternativt med en riktig valuta listad intill den virtuella.
  2. Ingen vilseledning eller manipulering. Spelföretag ska säkerställa att spelens utformning inte vilseleder och manipulerar konsumenter att spendera mer pengar än de tänkt.
  3. Inga lootlådor för riktiga pengar till barn. Spel som kan antas spelas av barn ska inte erbjuda lootlådor eller annat slumpmässigt innehåll i utbyte mot riktiga pengar och ska inte bygga på så kallade ”betala för att vinna”-mekanismer.
  4. Mer transparens. Tillsynsmyndigheter och akademiker ska få tillgång till logiken och mekanismerna bakom lootlådorna i syfte att utföra oberoende granskningar.
  5. Genomlysning av spelmarknaden och fler tillsynsåtgärder. EU:s tillsynsmyndigheter bör granska spelmarknaden för att identifiera exploaterande affärsmetoder och bör tilldelas de resurser som krävs för att utföra effektiva tillsynsåtgärder.

Om spelindustrin och tv-spelen

Tidigare granskningar av lootlådor och spelindustrin

2019 App, app, app – 240 barnappar granskade – fulspel, lotteri och tveksam etik. En granskning om köp inuti spel av Sveriges Konsumenter.

2019 Kartläggning av konsumentskyddet vid lotteri- eller kasinoliknande inslag i datorspel (Fi2019/01630/KO). En kartläggning av Konsumentverket på uppdrag av regeringen.

2020 “Loot boxes in online games and their effect on consumers, in particular young consumers”. En rapport från the European Parliament Think Tank.

TV-spel globalt och i Sverige

Globalt spelar cirka 2,8 miljarder människor tv-spel och branschen omsätter totalt 1 780 miljarder kronor, varav 150 miljarder utgörs av köp som genomförs inuti spelen. Enligt Dataspelsbranschen omsatte den svenska delen av branschen 35 miljarder kronor under 2020 och enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet spelar 53 procent av alla svenska internetanvändare tv-spel.

Lootlådor i FIFA 22

Fotbollsspelet FIFA, licensierat och namngivet efter världsfotbollsförbundet, ges ut av företaget Electronic Arts (EA). Vid den årliga lanseringen kostar spelet 500 – 800 konor.  EA gjorde en vinst på 16 miljarder kronor enbart på köp genomförda i spelläget Ultimate Team.

I Ultimate Team kan spelaren köpa paket med fotbollsspelare som sedan kan användas i matcher mot andra. Det finns olika dyra paket, med varierande sannolikhet att få de högst värderade spelarna. För att köpa paket måste spelaren först investera i FIFA:s virtuella valuta, ”FIFA-poäng” som kan kosta allt mellan 10 till 1 000 kronor.

En fallstudie i rapporten visar att det under en särskild ”Årets lag”-kampanj var oerhört svårt att köpa ett paket som innehöll någon av spelarna som ingick i just årets lag. För att klå oddsen och vara säker på att få tillgång till någon av dessa var spelaren tvungen att öppna 77 paket till det totala priset av 14 000 kr.

Om spelaren ville få statistiskt garanterad tillgång till en särskild spelare från årets lag, till exempel omslagsstjärnan Kylian Mbappe, krävdes 847 paket till det totala priset av 135 000 kr. 

Lootlådor i Raid Shadow Legends

Mobilspelet Raid Shadow Legends som ges ut av företaget Plarium är till skillnad från FIFA 22 gratis att ladda ner. Men bara under 2020 drog spelet in över tre miljarder kronor på lootlådor.

Spelet går ut på att samla spelkaraktärer, så kallade champions, som används för att besegra datorkontrollerade monster och andra mänskliga spelare. Det mest effektiva sättet att få fler karaktärer är att samla ihop så kallade shards, spelets version av lootlådor, antingen genom att spela spelet eller genom att köpa dem för riktiga pengar.

Här kan du ladda ner och läsa hela Forbrukerrådets rapport "Insert Coin – How the gaming industry exploits consumers using loot boxes"

Här hittar du vårt pressmeddelande.