Vill du ha artikeln lättläst? Klicka här!

Dekorbild på kundvagn och domstolsklubba.

1. Hur länge kan jag klaga på en vara? 

Att klaga på en vara, eller reklamera som det också kallas, har du alltid rätt att göra i tre år efter köpet. Att reklamera betyder alltså inte att häva köpet (att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka) vilket många tror. 

2. Affären säger att garantin har gått ut, så de vill inte hjälpa mig. Vad kan jag göra?

Garanti är något som företaget själv väljer att erbjuda och följer ofta med tekniska prylar. Om du köper en hårtork kan du till exempel få ett års garanti. Det betyder att om hårtorken går sönder inom ett år ska butiken låta laga den eller erbjuda dig en ny.

Men även om garantin bara räcker i ett år så har du alltid rätt att klaga i tre år, så kallad reklamationsrätt. Garanti och reklamationsrätt är olika saker. Reklamationsrätten gäller i tre år, oavsett om du har en garanti eller inte. (Läs mer under fråga 3.)

3. Jag köpte en telefon som gick sönder snabbt. Affären säger att jag måste kunna bevisa att inte jag gjort fel. Hur gör jag?

Om det har gått max två år sedan köpet måste säljaren kunna bevisa att det är du som har gjort sönder varan själv. Om inte är säljaren skyldig att reparera eller ersätta varan med en ny eller ge dig pengarna tillbaka. Det här kallas omvänd bevisbörda. Förut gällde den bara första halvåret efter ett köp. Men sedan 2022 gäller det alltså de två första åren.

Du har rätt att klaga på (reklamera) en vara i tre år, men under det tredje året är det du som måste bevisa att felet fanns från början.

4. En telefonförsäljare säger att jag har skrivit på ett avtal, men det har jag inte. Ändå måste jag betala ett abonnemang i två år. Vad gör jag?

Avtal kan se ut på många olika sätt. Om du pratar med en säljare på telefon måste avtalet vara skriftligt för att gälla. Men det räknas också som skriftligt om du svarar "ja" eller "ok" i ett sms. Om du däremot signerar under tiden som samtalet med säljaren pågår är avtalet inte giltigt. 

Även om du tackat ja till köp på telefon har du alltid 14 dagars ångerrätt. 

Du kan alltid be din konsumentvägledare om stöd.

 

Dekorbild på besviken ung kvinna som sitter i soffa med öppnad kartong.

5. Kan jag alltid ångra ett köp?

Nej, om du har köpt något i en affär har du inte självklart rätt att ångra dig alls. Om du däremot köper något på internet eller på telefon har du 14 dagars ångerrätt.  
Om du är osäker när du ska köpa något i en fysisk butik så be om öppet köp. Det betyder att du får lämna tillbaka varan om du ångrar dig och inte har använt varan. Kom ihåg att du behöver spara kvittot! Olika affärer kan ha olika antal dagar för öppet köp, så fråga om det.

6. Jag beställde saker av en säljare som ringde på hemma hos mig. Kan jag ångra mig? 

Ja, det kan du. När du inte själv väljer att gå in i en affär utan blir uppsökt av säljare hemma eller ute på stan har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. 

7. Affären säger att jag inte får klaga på en vara om jag inte har kvittot. Stämmer det?

Nej, du måste inte ha ett kvitto. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i just den butiken, när och vad du betalade. Om du betalade med ditt bankkort kan du visa ett kontoutdrag från din bank. Då gäller det som bevis och kvitto.

Dekorbild på bilnycklar som överlämnas från en person till en annan.

8. Jag köpte en begagnad bil i en affär. Den gick sönder snabbt. Säljaren säger att jag skulle undersökt bilen innan jag köpte den. Nu får jag inte klaga.

Säljaren har fel. Du har ingen undersökningsplikt om du köper begagnat i en affär. Det betyder att det inte är ditt ansvar att undersöka bilen innan du köper den. Gå tillbaka till bilaffären och klaga igen.
Om du däremot köper en begagnad bil privat av en annan privatperson gäller andra regler. Läs mer om det här.

9. Jag fick höra att jag inte har samma rätt att klaga om jag köper begagnade saker som när jag köper oanvända. Stämmer det? 

Nej, det stämmer inte. Konsumentköplagen gäller för alla köp i butik. Det är ingen skillnad om sakerna är nya eller begagnade. Du har alltid rätt att klaga (reklamera) i tre år. Om du däremot köper av en annan privatperson har du inte reklamationsrätt, då gäller andra regler. Läs mer om det här.

Dekorbild på takläggare.

10. Jag har anlitat en hantverkare för en takomläggning som aldrig blir klar. Vad kan jag kräva? 

Om ni inte har skrivit ett avtal om när arbetet ska vara klart före byggstart kan det vara svårt att kräva så mycket. Om jobbet drar ut för länge på tiden får du sätta en rimlig sluttid för när det ska vara klart.

Kolla runt med andra hantverkare vad som är rimlig tid för denna typ av arbete. Men var aktiv själv och ligg på. Kom ihåg att klaga skriftligt i till exempel mejl eller sms.

Stäm av med Allmänna reklamationsnämnden om företaget har anmälningar mot sig. Och titta på Råd & Röns svarta lista så att inte företaget tillhör dem som struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut. Du hittar listan här. 

Vi får många frågor om hantverkare. Om du ännu inte anlitat en hantverkare så tänk på detta först: 

  • Kolla med Kronofogden eller Skatteverket så att företaget inte har obetalda skulder. 
  • Stäm av med Allmänna Reklamationsnämndens om företaget har anmälningar mot sig. 
  • Kolla att företaget har rätt behörigheter om de till exempel ska bygga våtrum. 
  • Fråga om företaget är försäkrat och hos vilket försäkringsbolag. Kolla att uppgifterna stämmer. 
  • Stäm av med Skatteverket så att företaget är godkänt för F-skatt, att de betalat sin skatt, samt är registrerat för moms och arbetsgivare. Det kan du göra här.
  • Skriv avtal innan arbetet påbörjas. Där ska det bland annat framgå vad arbetet ska kosta, när det ska vara klart och vad som händer om hantverkaren inte är klar i tid. Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument har bra avtalsmallar som du kan ladda ner här.
  • Betala inte i förskott.

Dekorbild på man med resväska som sover på bänk.

11. Min resa blev försenad och jag missade en konsert med hotellövernattning i annan stad. Vad kan jag kräva?

Det är svårt att svara generellt. Konsumentskyddet är väldigt olika beroende på om du reser med flyg, tåg eller buss. Det finns bra information på Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument.

Du kan också prata med ditt försäkringsbolag. Och om du har betalat resan med ditt bankkort så kontakta även din bank. Det kan ingå ett skydd i kortet.

12. Jag förstår inte alla olika avgifter på elräkningen och varför jag får två olika elräkningar. Vem kan förklara? 

Du kan kontakta energirådgivaren i din kommun och fråga. Konsumenternas energimarknadsbyrå har också tydlig information på sin hemsida.

13. Jag beställde ett par skor på nätet men fick en plånbok. Företaget vägrar hjälpa mig. Vad gör jag? 

Vid kreditköp, till exempel mot faktura eller om du betalar med ett kreditkort, har du något som kallas invändningsrätt. Det innebär att du kan vända dig till kreditgivaren med ditt krav. Kreditgivaren kan vara din bank eller till exempel Klarna. Om du betalade med Swish har du däremot inte den möjligheten eftersom det räknas som att betala kontant.

Dekorbild på anonym kvinna som talar i telefon.

14. Jag blev utsatt för en bedragare på telefon och blev av med 37 000 från mitt konto. Vem kan hjälpa mig? 

Börja med att polisanmäla och klaga hos din bank. Då kommer du att få frågor om hur du agerade under telefonsamtalet. Försök minnas så tydligt du kan av vad som hände och vad som sades. Skriv ner det i förväg. Hur bedrägeriet gick till kommer att spela stor roll för om banken kommer att vilja ersätta dig eller inte. Du kan alltid ta hjälp av konsumentvägledare. Du kan också anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Läs mer om bankbedrägerier på Hallå Konsuments hemsida.