Avtal

Det som köpare och säljare kommer överens om
är ett avtal.
Det kan vara skriftliga avtal och muntliga avtal.
I ett muntligt avtal gäller det att minnas det man pratat om.
För det man kommit överens om genom att prata,
blir det muntliga avtalet.


Bestrida faktura

Säger affären att du ska betala mer än ni bestämt?
Har du fått en räkning på något, som du inte köpt?
Då ska du inte betala.
Då ska du i stället bestrida fakturan.
Det betyder att du inte håller med.
Gör så här:
Mejla affären och skriv ”Jag bestrider denna faktura”.
Berätta varför du inte håller med.
Att mejla är bra.
Då kan du bevisa att du har bestridit fakturan på rätt sätt.


Betalningsföreläggande

Är någon skyldig dig pengar, men vägrar betala?
Då kan myndigheten Kronofogden hjälpa dig att få tillbaka dina pengar.
Det kallas att man ansöker om betalningsföreläggande.
Det är ett sätt att få in pengar från någon som inte vill betala.
Det kan vara både en privatperson och ett företag.

Du måste först bevisa att du har försökt få tillbaka dina pengar.
Börja med att mejla den som är skyldig dig pengar
och kräv att den betalar.
Du kan läsa mer på Kronofogdens hemsida.


Bindningstid

Bindningstid är den tid som avtalet gäller.
Ett mobiltelefonabonnemang kan ha 24 månaders bindningstid.
Då måste du betala i 24 månader (2 år).
Bytesrätt
Bytesrätt betyder att du har rätt att få byta det du köpt
till något annat som kostar lika mycket.
Innan du betalar kan du fråga om du har bytesrätt.
Om du ångrar dig kan det vara bra att ha bytesrätt
eller Öppet köp, som du kan läsa om längre ner.

Faktura

En faktura är samma sak som en räkning.
Där står det hur mycket du ska betala,
till vem du ska betala
och vilken dag företaget ska ha pengarna.


Garanti

En garanti är ett löfte från säljaren att varan ska fungera
på det sätt som beskrivs i garantivillkoren.
Spara därför alltid dina garantipapper.
Även om garantin bara gäller i ett år,
så har du rätt att klaga på din vara i tre år.
Det säger konsumentköplagen.

Juridisk person

Det är skillnad på juridiska personer och fysiska personer.
En fysisk person är en människa.

En juridisk person är ett företag eller en förening.
Det kan också vara en kommun, region eller stat.

Konsument

En konsument är en människa som köper något,
till exempel en mobiltelefon (en vara)
eller ett mobilabonnemang (en tjänst).
En konsument är alltid en fysisk person,
en människa, en privatperson.
Konsumenträtten
Det finns lagar som skyddar dig som konsument när du handlar.
De lagarna kallas för konsumenträtten.
Konsumenträtten gäller bara när du köper från företag, till exempel Ikea.
Inte om du köper av en annan människa
på till exempel på Blocket eller Tradera.


Kvitto

Ett kvitto är ditt bevis på vad du köpt.
Det visar pris och datum för köpet.
Det är bra att spara kvitton på viktiga saker.
Du kan behöva visa ditt kvitto
om du senare vill klaga i affären
eller lämna tillbaka det du köpt.
Ibland kan man visa att man betalat på andra sätt,
till exempel genom att visa ett kontoutdrag från banken.

Näringsidkare

Den som har ett företag kallas för näringsidkare.
Den är en del av näringslivet, affärslivet.
En näringsidkare kan vara både en fysisk och en juridisk person,
det vill säga en människa, ett företag eller en organisation.

Privatperson

En privatperson är en vanlig person, en människa.
Anna kan handla mjölk till sitt privata kylskåp. Då är hon en privatperson.
Men när Anna är på jobbet och beställer fruktkorg till sin arbetsplats
är hon inte en privatperson.


Påföljd

Påföljd är ett annat ord för straff.
Den som snattar mat i en affär kan få böter som påföljd.

Reklamera = klaga

Att reklamera är att klaga.
När du reklamerar en vara talar du om för affären
att det är något fel på det du köpt.
Du har alltid rätt att reklamera ett fel inom tre år.
Om affären säger att du inte får klaga så kan de ha fel.
Garanti och reklamationsrätt är olika saker,
men alla vet inte det.
Din rätt att reklamera (klaga) ingår i konsumentköplagen.

Skadestånd

Skadestånd är pengar som du kan få av säljaren
om det är fel på något som du köpt,
eller om du fått vänta för länge på att få det du köpt,
och det har gett dig kostnader.
Du kan till exempel få skadestånd
om du köpt en diskmaskin som läcker vatten på golvet,
eller om din resa blir försenad så att du inte kan jobba.
Du måste kunna bevisa att det gett dig extra kostnader.
Du kan bara få ersättning för ekonomisk skada, din kostnad,
inte för att något varit jobbigt.
Tillgodokvitto
Om du vill byta en vara som du köpt,
men inte hittar något som du vill ha
kan du få ett tillgodokvitto.

Det fungerar som pengar i just den affären.
Men kvittot gäller bara en viss tid.
När tiden gått ut kan du inte köpa något för tillgodokvittot.
Om det inte står någon tid gäller det i tio år.

Tvist

De som har en tvist är inte överens.
Har du köpt något som du inte är nöjd med
och säljaren och du inte kommer överens?
Då kan du anmäla säljaren till myndigheten
Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Be din konsumentvägledare om hjälp!
Många kommuner har en konsumentvägledare som kan hjälpa till.

Vite

Vite är ett straff som innebär att pengar ska betalas.
Det är vanligt att myndigheter hotar med vite
för att få andra att följa deras beslut.

Ångerrätt

Ångerrätt betyder att du har rätt att ångra dig
när du köper något på internet eller på telefon.
Inom två veckor måste du meddela företaget att du ångrat dig
och skicka tillbaka det du köpt.
Ångerrätten gäller för det du handlar i Sverige och Europa.
Viktigt att tänka på:
Om du handlar från ett företag utanför Europa
och informationen är på svenska, så har du ångerrätt även där.
Om du som privatperson
köper något av en annan privatperson
på till exempel Blocket
kan du inte ångra dig.
I så fall måste ni skriva det i ett avtal först.

Öppet köp

Öppet köp betyder att köpet är öppet och inte stängt.
Du kan få lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka om du ångrar dig.
Affärer måste inte ge dig öppet köp, men många gör det ändå.
Fråga den som jobbar i affären om du kan få öppet köp
och hur många dagar det gäller.
Spara kvittot så att du kan visa upp det om du ångrar dig.
Du får inte ha använt det du köpt
innan du lämnar tillbaka det.