Topplistan över problemområden

1. Fel i vara/tjänst: 27,6 procent (11 418 st)
2. Avtalsvillkor: 14,1 procent (5 832 st)
3. Leverans: 5,6 procent (2 334 st)
4. Betalningsvillkor: 4,7 procent (1 932 st)
5. Skadestånd/ersättning: 4,1 procent (1 680 st)

Klagomål på hantverkare är vanligt. FOTO: SHUTTERSTOCK

Det här handlar problemen om

Tjänster (48 procent av klagomålen)


1. Bostadstjänst (framför allt hantverkartjänster): 11,6 procent (3 394 st)
2. Fritid & resor (främst paketresor): 10,0 procent (2 923 st)
3. Telekom (främst mobiltelefoni): 8,4 procent (2 469 st)
4. Annan tjänst (t ex spärrtjänst och id-skydd): 4,6 procent (1 350 st)
5. Persontransport (främst flyg): 4,5 procent (1 323 st)

Varor (29,8 procent av klagomålen)


1. Fordon (främst begagnade bilar): nästan 10 procent (2 852 st)
2. Hem och trädgård (främst möbler): 6,2 procent (1 824 st)
3. Elektronik (främst datorer): 5,4 procent (1 587 st)
4. Personligt (som smycken och kosmetika): 2,8 procent (820 st)
5. Hälso-/sjukvårdsvara (främst hälsokost): 2,3 procent (680 st)

Många klagomål görs efter köp i butik. FOTO: SHUTTERSTOCK

Försäljningsmetod

1. Butik: 29,1 procent
2. E-handel: 17,3 procent
3. Telefonförsäljning: 6,1 procent
4. Utanför fast affärslokal: 3,0 procent
5. Postorder/telefonorder: 1,3 procent
(Under 2019 gällde 7 procent av alla klagomål hos landets konsumentvägledare telefonförsäljning, motsvarande siffra hos Konsumentverket var 10 procent.)

Röster bland drabbade konsumenter

"Köpt klocka för 129 och sen visar det sig att det blivit ett medlemskap för 5000 kronor utan att det tydligt framgick."

"Badrum, inget skrivet avtal, betalade 50 000 för material, sedan försvann han. Kompanjon vet inte vem han är och på adressen där han ska bo vet man inte vem han är."

"Beställt och betalat 1 300 för skor, betalat med bitcoin via Swish. Inte fått skor och får inte kontakt med dem."

"Jacka för 11 000, handsydd. Beställd hem till dörren, UPS leverantör säger att kartongen var hel annars skulle de inte lämnat den, kunden säger att kartongen var tom."

(Källa: Konsumentcentrum)