1. Slut på falska reor

Exempel: Du fyndar en tv på Black Friday som är nedsatt med 40 procent enligt butiken. Men i själva verket har de höjt priset strax innan rean för att kunna locka med en större rabatt. 

Tidigare: Du måste själv försöka ha koll på om hur bra rean är eller riskera att bli lurad. 

Nu: Butiken måste redovisa det lägsta priset varan haft de senaste 30 dagarna.

Vår kommentar: Bra att det blir olagligt att manipulera ett reapris. Reglerna kommer gälla alla produkter utom mat, blommor och annat med kort livslängd. 

2. Äkthetsintyg för kundrecensioner

Exempel: ”Fantastisk mat och ur-trevlig personal”, skriver signaturen Kalle Kula om restaurang Gourmet på nätet. 

Tidigare: Omöjligt för dig att veta om recensionen är äkta eller skriven av exempelvis en anställd på restaurangen. 

Nu: Det måste framgå om och hur det är säkerställt att kundrecensionerna kommer från konsumenter som använt produkten.

Vår kommentar: Klar förbättring! Att inte kunna lita på om en recension är äkta har varit ett stort bekymmer. Även om det förstås inte är någon garanti för att fusket försvinner.

3. Tydlig rankning av produkter och tjänster

Exempel: Du letar efter hotell på nätet och får upp en lista med förslag. Överst hittar du hotell Paradiset.

Tidigare: Du vet inte varför hotell Paradiset toppar listan.  Är det för att Paradiset är bäst, billigast eller kanske för att det är ett populärt hotell?

Nu: Företag som ger dig möjlighet att söka efter produkter digitalt måste redovisa vilka kriterier som ligger bakom rankningen.

Vår kommentar: Idag när vi söker alltmer information på nätet innan vi handlar är det jätteviktigt att det är tydligt hur varor och tjänster rankas.

4. Du kan reklamera även det du fått “gratis”

Exempel: En streamingtjänst erbjuder dig att titta på film gratis hela sommaren, men när du loggar in krånglar tjänsten.

Tidigare: Om du inte betalat en avgift för en vara eller tjänst så kan du heller inte reklamera den.

Nu: Dina konsumenträttigheter gäller så länge du ingått ett avtal med företaget – oavsett om du betalat med pengar eller med dina personuppgifter.

5. Samma förpackning = samma innehåll

Exempel: Du hittar din favoritnattkräm till halva priset i en spansk nätbutik. När du får hem den visar det sig att innehållet skiljer sig åt från den svenska som du köpt tidigare. 

Tidigare: Trist! Men så kan det vara. 

Nu: Om varor marknadsförs identiskt (med samma namn, förpackning, och så vidare) så måste också innehållet vara detsamma. 

Kommentar: Bra och viktig regel när allt fler konsumenter handlar över gränserna. (Här kan du läsa mer om problemen vi sett med Dual Quality.)

6. Tydligare vid individuell prissättning

Exempel: Du skaffar dejting-appen Tinder och upptäcker att du får betala mer för tjänsten än din kompis. (Här kan du läsa mer om vår granskning av Tinders prissättning.)

Tidigare: Ja, så kan det vara. Vi har fri prissättning och företag har inte haft någon skyldighet att berätta om personligt satta priser.

Nu: Nu måste den som erbjuder tjänsten/varan vara tydlig med om priset kan skilja från person till person.

Vår kommentar: Bra förändring som ger ökad transparens för oss konsumenter.

7. Du ska få veta vem du handlar av

Exempel: Du köper en produkt på Amazon eller en annan marknadsplats online och tror att du handlar av företaget Amazon. Men när prylen går sönder visar det sig att säljaren är en privatperson.

Tidigare: Det är ett problem på många handelsplatser online att förstå vem som egentligen är säljaren.

Nu: Det måste framgå tydligt vem som är den verkliga säljaren. Är det en producent i Kina i stället för Amazon eller rentav en privatperson? I så fall gäller inte gängse konsumentköplagar inom EU.

Vår kommentar: Viktig och bra förändring! Att veta varifrån och av vem du handlar avgör inte bara vilken kvalitet och säkerhet du kan förvänta dig – utan påverkar också dina rättigheter som konsument

8. Massinköp av biljetter förbjuds

Exempel: Du har ställt väckarklockan för att vara beredd när biljetterna till en efterlängtad konsert släpps. Men redan efter ett par minuter är många tusentals biljetter slut.

Tidigare: Företag som utvecklat sätt att snabbt köpa upp stora mängder biljetter har lagt beslag på alla biljetter. Om du verkligen vill gå tvingas du köpa en extremt dyr andrahandsbiljett. 

Nu: Det är enligt lag förbjudet att med hjälp av digitala botar köpa stora mängder biljetter för att sälja dem vidare i kommersiellt syfte. Däremot blir det fortfarande tillåtet att i mindre skala köpa och sälja vidare evenemangsbiljetter.

Kommentar: En förändring som välkomnas av såväl artister som publiken. Att mellanhänder har kunnat ta mångdubbelt betalt för andras arbete har gjort att många inte haft råd att gå på stora evenemang.

9. Ingen ångerrätt på färdiga hantverkarjobb

Exempel: Du beställer en inglasning av balkongen men när det är klart upptäcker du att hantverkaren monterat glaset fel. 

Tidigare: Eftersom hantverkaren inte vill acceptera din reklamation väljer du att ångra hela köpet. För om hantverkaren glömt att informera dig om dina 14 dagars ångerrätt, så gäller den i upp till ett år.  Läs mer om detta på Hallå Konsument.

Nu: Du kan inte längre ångra ett färdigt jobb. Du kan fortfarande ångra ett jobb som pågår – förutsatt att hantverkaren missat att informera dig om ångerrätten. 

Vår kommentar: Det här är helt klart en försämring. Ångerrätten var ett säkert sätt att slippa betala för ett dåligt jobb. Visst kan du fortfarande klaga, men det är inte säkert att företaget accepterar din reklamation eller följer ARN:s rekommendationer.

Mer ny konsumenträtt i konsumenttjänstlagen 2.0

Från i maj har vi en ny konsumenttjänstlag med flera bra nyheter för oss konsumenter. Du kan läsa mer om Konsumentköplagen 2.0 här. Och glöm inte: Dina konsumenträttigheter kan aldrig avtalas bort – oavsett vad det står i företagens avtalsvillkor.