Blogg 1, onsdag 19 februari 2020 förmiddag.

Vi startade med att vi satt på våra platser och skulle blunda. När vi blundade skulle vi tänka att vi var i en trygg plats i naturen. Vad man var tacksam över. Vi fick fundera över vad vi människor behöver för att känna att vi har ett bra liv och vad planeten behöver för att ha ett bra liv?

Efteråt satte vi oss i ringen och fick olika papper med en text på. Vi skulle göra “donut-modellen”. Vissa fick ett papper med grön text, det som skulle vara glasyren som rann ut på donuten, och som handlade om planetens viktiga må-bra-områden. Vissa fick ett papper med en lila text, inne i donuten, som handlar om människorna på jordens viktiga må-bra-områden. Alla fick säga sitt ord och la sedan ned pappret på golvet. Så det blev format till en donut. Orden var ganska svåra men handlade ungefär om det vi hade tänkt att människorna och planeten behövde. Vi läste om nuläget och uppmärksammade de fyra områden där glasyren redan rinner ut.

Miljö- och behovskort placerade i en cirkel och bildar donuten

 

Bild från elevmagasinet på illustration av donutekonomin


Blogg 2, onsdag 19 februari eftermiddag

Vi blev indelade i två grupper: mat och transport. Två saker som vi gör varje dag i våra liv. Vi äter och transporterar oss varje dag.

Vi läste på om de två i Omskapartidningen. Vi som fick mat som ämne, vi skulle bli experter på allt inom mat och klimat. Vi fick då lära oss att vi 2020 äter dubbelt så mycket kött som på 1970-talet i Sverige. Enligt Livsmedelsverket ska vi äta högst 500 gram per vecka men gärna mindre. Nötkött släpper ut ca 26 kilo växthusgasutsläpp. Svenska grisar som är o-ekologiska får ALDRIG vara ute. Men däremot om man köper kravmärkt fläskkött så får grisarna gå fritt utomhus och böka i jorden som grisar älskar.

När mat - och transportgrupperna möttes fick vi presentera vår fakta för varandra och ge våra bästa tre tips för att kunna tänka mer klimatsmart i vår vardag.

Skrivbord där elever sitter och läser ur elevmagasinet

 

Illustration ur elevmagasinet visar skillnaden på ekologiska och oekologiska grisar


“Plocka så att det räcker”, 3 mars

Vi låtsades att en basilikaväxt var jordens alla resurser. Om vi säger att basilikan var alla jordens resurser och vi skulle bjuda en massa kompisar på världens största middag då skulle det inte räcka till nästa dag. Vi fick ta ett basilikablad var och då fanns det väldigt mycket kvar. Vi tyckte det var kul och förstod vad som menades. Basilikan överlevde och vi kan plocka lite varje dag nu. Det gäller att inte ta mer än man behöver!

Basilika i kruka


“Jag vet vad vi gör”, 3 mars

Alla fick en roll. Rollerna hette Fortsättaren, Omställaren, Aktivisten och Teknikutvecklaren. Vi hjälptes åt att läsa på vad varje roll tyckte och tänkte om ett hållbart samhälle.

Vi delades sedan in i grupper där det fanns en av varje roll. Vi skulle prata och diskutera om hur vi ska skapa ett hållbart samhälle tillsammans fast utgå från rollens perspektiv. Dom flesta tyckte att det var kul att hoppa in i en annan roll och det blev livliga diskussioner i några grupper.