Detta är ARN
Allmänna reklamationsnämnden (förkortas ARN) är en statlig myndighet.
Om du har köpt något som har gått sönder eller inte fungerar som det ska, ska du först klaga hos den du köpt av.
Men om de inte vill hjälpa dig kan du anmäla till ARN.
Då kan ARN bestämma om det är du eller företaget som har rätt.
ARN:s beslut är bara rekommendationer.
De säger vad företaget borde göra.
Det betyder att även om ARN bestämmer att du har rätt,
så kan de inte tvinga företaget att hjälpa dig.
Så mycket kostar det
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN.
Du kan göra din anmälan på ARN:s hemsida www.arn.se.
Där kan du också betala digitalt.
Det går också att skriva ut en blankett från ARN:s hemsida och fylla i.
Då skickar du den till ARN med vanlig post.
Om du gör det får du betala med faktura.
Du måste betala innan ARN tittar på din anmälan.
5 krav för att kunna anmäla
1. Det du har handlat ska vara för privat bruk.
2. Du ska ha handlat av ett företag, inte från en annan privatperson.
3. Det du har handlat ska ha kostat minst 750 kronor.
Gränsen kan också gå vid 1 500 eller 3 000 kronor,
det beror på vad du har handlat. Du kan läsa mer på www.arn.se
4. Innan du anmäler till ARN måste du klaga på varan hos företaget.
Det kallas för att reklamera.
Klaga gärna genom att skriva ett mejl till företaget där du berättar
varför du är missnöjd med köpet.
Skriv vad det är som är fel på varan och att företaget ska svara dig
inom 10–12 dagar.
Om de inte går med på dina krav kan du anmäla.
Om företaget inte svarar alls kan du också anmäla.
Men vänta inte för länge. Du måste anmäla innan det har gått
ett år efter att du klagade på varan eller tjänsten första gången.
5. Företaget ska rikta sig till den svenska marknaden.
Det betyder att det ska vara en butik i Sverige.
Om en utländsk affär på nätet har text på svenska eller om du kan betala med svenska pengar så räknas det som att den vänder sig till den svenska marknaden.
Skriv det här i din anmälan till ARN
1. Vad är det som är fel på det du har köpt?
Berätta så noga du kan.
2. Berätta vad du vill att företaget ska göra.
Vill du lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka?
Vill du att företaget ska laga varan, eller vill du att de betalar tillbaka en del av pengarna?
Hur mycket i så fall?
Berätta varför du valt just det beloppet.
Kanske har du fått nya kostnader bara för att det du handlat har gått sönder?
Då är det bra att kunna visa kvitto på det.
Du kan inte få betalt för att du är besviken på köpet.
Skicka in bevis
För att ARN ska kunna bestämma vem som har rätt
måste du kunna bevisa att det du säger stämmer.
Ta en kopia av kvittot du fick i butiken, då vet ARN hur mycket du har betalat.
Fotografera det som har gått sönder.
Om du fick papper från företaget som visar att det är garanti på varan,
ska du fotografera det också.
Ibland kanske inte felet syns på en bild.
Till exempel en bil som inte startar.
Då kan du behöva få ett intyg från till exempel en verkstad, som skriver att bilen inte fungerar.
Ta hjälp med anmälan
Vill du ha hjälp att göra en anmälan eller vill du att någon läser igenom
innan du skickar in din anmälan?
I så fall kan du kontakta konsumentvägledaren i din kommun.
Ring växeln i din kommun och be att bli kopplad.
16 maj, 2024