Tänk så fort vi gått från det självklara till det otänkbara. På många håll kämpar tidigare så välfyllda butiker, restauranger, kaféer och hotell för att överleva. Kunderna finns inte kvar när alla håller sig hemma. 

Självklart är det bra om vi slutar överkonsumera. Coronakrisen kan mitt i eländet ge oss en del lärdomar om detta (se mitt förra blogginlägg). Men det ligger definitivt inte i konsumenternas intresse att små svenska livsmedelsproducenter slås ut – sådana som jobbar i samklang med naturen, värnar extra om djurhälsan och ställer om till ekologisk odling för att gynna biologisk mångfald, rent vatten och levande jordar.

Igår skrev jag, tillsammans med ett 50-tal mindre, svenska livsmedelsproducenter och andra aktörer på Expressens debattsida och vädjade till ICA, Coop och de andra matjättarna att ta in råvaror och produkter från lokala svenska bönder och matproducenter som normalt inte finns i sortimentet.

Matjättarna skryter gärna om att de gärna tar in lokala och hållbart producerade produkter. Men i själva verket finns det mängder med hinder som sätter stopp för detta och deras försäljning av lokalproducerade livsmedel är försvinnande liten. Ica och de andra har definitivt kunnat göra mer.

Responsen på debattartikeln blev massiv och idag publiceras svar från både Lidl,  Ica och Axfood.  ”Ni har rätt, vi fixar det”, är andemeningen.

Just nu behöver alla goda krafter hjälpas åt. Vi från konsumentsidan måste se att också vi har ett ansvar för ett livskraftigt, lokalt och hållbart näringsliv. Vi ska inte överkonsumera men vi behöver ändock mat och kläder och en hel del annat. Vi kan använda vår konsumentmakt genom att inte bara till välja VAD vi köper utan också AV VEM. Vi är många och vi är avgörande.

Just nu slåss närbutiker och lokala kaféer och krogar för livet. Varför inte gynna dem som du faktiskt vill ha kvar? Och när det gäller att välja dryck till maten - kanske sikta in sig på äppelmust från Österlen snarare än något som slutar på ”Cola”…

Så använd din konsumentmakt för att stötta ditt lokala näringsliv men glöm inte att handla smittsäkert. Avstånd och hygien är A och O, som vi fått påtalat så många gånger under dagarna. Försök att handla när ingen annan gör det. Och be om ett lite avskilt bord på restaurangen.

Till sist: Coronakrisen har mängder av följder för oss som konsumenter. Just nu diskuterar vi det mycket inom den europeiska konsumentrörelsen, bland annat hur regler för kompensation ska tillämpas i dessa extrema tider. Om detta återkommer jag inom kort.