På en fungerande marknad är konsumenterna konsekvent otrogna. Man är beredd att byta matvarubutik, klädmärke, resebolag. Man är medveten om vilken som är mest prisvärd och vilka som satsar mest på exempelvis miljö, klimat eller djurskydd.  Företagen måste vara på tårna.

Lojalitetsprogram som bonusar och medlemsklubbar har som grundidé att störa detta. Genom så kallade erbjudanden ska vi stanna kvar och inte frestas att byta – bli mer okritiska helt enkelt. Detta har speglats i media de senaste dagarna, bland annat i Dagens Nyheter

Så vad är det för fel att få rabatter? hör jag många invända. Svar: Klart att det är bra att få en prissänkning, jämfört med gällande pris. MEN:

  • Alla lojalitetsprogram har ett pris – och det är dina personuppgifter. Vad du handlar, liksom när och för hur mycket, ger över tid en mycket bra bild av vilken person du är. Köper du mycket onyttigt, ekologiskt eller färdigmat? Persondata är den nya oljan och är extremt användningsbar för din butik. Och för andra företag, om den säljs vidare. Vad som gäller står i avtalen, som ingen läser och som dessutom kan ändras när som helst.

  • Att hålla igång ett lojalitetsprogram för en butik kostar pengar. Vilket naturligtvis påverkar priserna. Dessutom blir ju riktade rabatter ett alternativ till att sänka den generella prisnivån.

  • Rabatter och bonuspoäng kan låta bra i teorin. Men många av dem utnyttjas aldrig. Antingen för att vi inte orkar hålla koll på allt när vi handlar eller för att de upphör att gälla. Som i Icas fall (kundernas samlade bonuspoäng raderas vid månadens slut, vilket fått många kunder att gå i taket).

  • Rabatter skapar också en fixering vid själva prissänkningen (ofta uttryckt i procent). Vilket gör oss mindre benägna att hålla koll på det faktiska priset. En vara till ordinarie pris i en butik kan faktiskt vara billigare än samma vara i en butik där vi får medlemsrabatt.

”Medlem”, förresten. Är det inte lite stöld av värdeladdat begrepp att använda det för den här typen av relation med ett företag? Många förknippar det med civilsamhället, föreningsvärlden. På frågan ”Vill du bli medlem?” brukar en bekant till mig svara: ”När har ni årsmöte?”