Karlskoga var först ut och hjälpte till att forma modellen som under projekttiden har utvecklats till en lokalanpassad metod av bättre samverkan. Erika Nykvist som är konsumentvägledare i Sundsvall, och ledamot i Konsumentvägledarnas förening, tog initiativet till att pröva modellen i Sundsvall.
– Jag blev så inspirerad av att höra Marianne (konsumentvägledare i Karlskoga, reds. anm.) prata om det här projektet på en föreläsning om samverkan som Konsumentverket höll i. Därför ville jag att vi skulle testa detta i Sundsvall också. Då vi sitter tillsammans, Budget-och skuldrådgivningen och konsumentvägledningen, har vi ett stort kontaktnät var för sig som jag ser kan behöva sammanföras för att sprida kunskapen om vad vi gör. De vi har kontakt med behöver känna till varandra också, säger Erika.
Så vad var behållningen med att samla pensionärsorganisationer, psykiatrin, regionen, polismyndigheten, kyrkan och Frälsningsarmén, kvinnojouren och olika förebyggande verksamheter inom kommunens regi (bara för att nämna några i den spännande sammansättning av deltagare) för diskussion och samtal under dagen?
– Behållningen med dagen var att alla fick träffas och fick upp ögonen för vad vi på Konsument gör. Men också vad andra organisationer och deltagare gör i sina arbeten, sådant som alla kan ta del av. Upplägget var perfekt med presentationer av några personer och verksamheter och sen diskussioner om problem och möjligheter. Det enda problemet jag såg var att folk hade missat hur man anmälde sig trots att vi tyckte att vi var tydliga i våra inbjudningar. Det får man tänka på till nästa gång!
Tror du att workshopen kan påverka framtida samarbeten i kommunen?
– Dagen har redan gett ringar på vattnet för oss på Konsument Sundsvall men även för andra deltagare som fått nya kontakter och ska träffas. Många goda idéer kom fram och det blir ett arbete med att försöka reda ut hur och om vi kan jobba vidare på idéerna, säger Erika Nykvist som verkar nöjd med sitt initiativ!
24 november, 2025