Allt fler väljer att ta tåget på semestern. Både för upplevelsen och klimatets skull. Men som tågresenär har du inte alls samma konsumentskydd som om du tar flyget. Anledningen är att EU:s flygförordning, som reglerar flygkonsumenternas rättigheter, är betydligt generösare än tågförordningen.

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det är så stora skillnader idag, nu när vi av miljöskäl borde välja tåg i stället för flyget, säger Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter.

Flygförordningen, som alltid ger konsumenter rätt ersättning vid inställda flyg, kom till när flygbolagen systematiskt överbokade flygen. Och för att flygresorna var så mycket dyrare än det är nu. Men det stämmer inte längre enligt Maria Wiezell.

– Det finns ingen anledning till att konsumenter ska behöva vänta 30 dagar med  att få pengar tillbaka för ett inställt tåg, när de har rätt att få tillbaka pengarna för ett inställt flyg redan efter redan sju dagar. Det här är mycket pengar att ligga ute med för en familj, menar Maria Wiezell.

Så olika är dina rättigheter

Vad händer om min resa ställs in?
Du har alltid rätt till mat, dryck och boende om flyget är inställt. För tåg gäller det bara om tågbolaget kan erbjuda det.

Har jag rätt till pengar i ersättning?
Om flyget ställs in, och det inte handlar om en extraordinär händelse, har du rätt till en schablonmässig ersättning på 250, 400 eller 600 euro, beroende på hur lång sträcka du skulle ha rest. Det har du inte rätt till om tåget ställs in.

Vad händer om jag missar en anslutning eller evenemang?
Om ett inställt eller försenat flyg gör att du missar en arbetsdag, ett evenemang eller vidaretransporter har du rätt till ersättning för ekonomisk skada. Det har du inte rätt till om tåget är inställt.

Har jag rätt till en ny biljett?
Du har alltid rätt till ombokning med liknande transportmedel eller att få pengarna tillbaka vid inställt tåg och flyg. Obs! Du måste inte acceptera vouchers eller andra tillgodohavanden som ersättning. Tänk på att de blir värdelösa när giltighetstiden är slut eller om bolaget går i konkurs.

När får jag tillbaka mina pengar?
Vid inställt flyg har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden redan efter sju dagar för en vanlig biljett eller 14 dagar om flygresan är del av en paketresa. För tåg behöver du vänta upp till 30 dagar för att få tillbaka pengarna.

Vad gäller för mitt bagage?
Om ditt bagage skadas eller försvinner på en flygresa kan du kräva ersättning från flygbolaget. På tåget ansvarar du själv för ditt bagage och du kan inte kräva någon ersättning om det går sönder eller försvinner. Bara om tågbolaget orsakat skadan är de skyldiga att ersätta dig.

Vad mer bör jag tänka på?
Ta alltid kvitto för kostnader som du drar på dig vid förseningar, som för mat och dryck. Det är också viktigt att försöka hålla nere sina kostnader så mycket som möjligt.  Ta inte taxi långa sträckor om det finns billigare transportmedel och välj inte det dyraste hotellet. Kolla alltid med bolaget i förväg att kostnaderna du drar på dig blir ersatta. Kolla också att du har en bra reseförsäkring och avbeställningsskydd.

Presskontakt

Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert
tel: 0702-81 69 66
maria.wiezell@konsumentcentrum.se

Kristina von Dolwitz, kommunikatör
tel: 072-061 73 26
kristina.von.dolwitz@sverigeskonsumenter.se