I helgen var jag på elbilsmässan eCar Expo här i Stockholm. Där fanns de flesta bilmärken representerade, många med sina hybridmodeller men de ”rena” elbilarna breder ut sig mer och mer (om än från väldigt låga nivåer).

En som saknades var Volvo, som varit väldigt sena ur startgroparna. Det är märkligt att ett bilmärke som har sitt ursprung och förknippas så mycket med klimatambitiösa Sverige inte har presterat bättre. Visserligen var systermärket Polestar där, men bara med lyxiga, tunga bilar.

Vad värre är – dagens fossilbilar drar fortfarande väldigt mycket bränsle. Tyska tidningen Auto Bild Klassik avslöjar att bilarna inte alls blivit snålare de senaste decennierna. Det väckte onekligen ett visst uppseende när det visade sig att en 54 år gammal Volvo Amazon går snålare i verkligheten än en splitterny hybrid-Volvo. DN:s Jonas Fröberg raljerar över detta i sin krönika. 

Energieffektivitet är ett ledord i all utveckling. Många andra apparater, som kylen och frysen drar idag betydligt mindre ström än tidigare. Men bilarna – en av våra största utsläppare av klimatgaser – står och stampar.

Men de står inför en tuff utmaning. Förra året beslutade EU genom en förordning att nya bilar från och med 2030 ska släppa ut i genomsnitt 37,5 procent mindre koldioxid och nya lätta nyttofordon 31 procent mindre koldioxid jämfört med 2021 års nivåer. Miljö- och konsumentrörelsen hade gärna sett ännu hårdare krav. Men bilindustrin är starka lobbyister, inte minst eftersom det är så många som sysselsätts i branschen.

Åter till elbilsmässan. Laddhybridernas dominans är förhoppningsvis snabbt övergående. De är en taskig kompromiss med två motorer och tunga batterier som gör att bilen drar mer fossilbränsle. Dessutom går de bara några mil – än mindre på vintern – och kräver att föraren är lätt på gaspedalen.

Nej ”ren” eldrift är en viktig del av framtiden, som behöver komma så snart som möjligt. Själv är jag mycket nöjd med min elbil, som till och med tagit mig djupt in i Norrlands inland (se tidigare blogg - länk). Men vi måste också komma bort från tänket att vi ska ”äga en bil”. Ungdomar jag pratar med förstår inte vitsen, särskilt inte för storstadsbor. Vi måste dela och hyra mer. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, enklare att ta sig fram med cykel och nya digitala mötesformer går det att få ner de enorma utsläpp som transportsektorn släpper ut – och som borde minskat betydligt fortare om bilindustrin varit mer på tårna.

Apropå klimatomställningen kan jag rekommendera läsning av dagens DN Debatt.  Minskade utsläpp ger stora vinster i form av bättre hälsa, bördigare jord och förhoppningsvis bättre välfärd. Men det bygger på att den nödvändiga samhällsomställningen sker på ett rättvist sätt, så att inte de som har minst pengar drabbas värst. Detta ska Sveriges Konsumenters medlemsorganisationer diskutera i morgon. Återkommer i frågan.