Donationer är en del av den amerikanska politiken, där storföretag räknar med återbetalning i form av lönsam politik. Och det är svårt att vinna val utan pengarna. Men nu stoppas pengaflödet, och i vissa fall krävs pengar tillbaka från kongressledamöterna som röstade emot att godkänna Biden. Några av företagen som agerar är Coca-Cola, Visa, Disney, Ford, Walmart, Hilton, Marriot, Airbnb och American Airlines.

Naturligtvis finns det genuin upprördhet även i direktionsrummen och ägarkretsarna över våldet den 6 januari. Men till stor del är det en ekonomisk kalkyl. Trump och alla som är kopplade till honom har på ett ögonblick blivit dåligt för affärerna. Och inget man vill förknippas med.

Av fruktan för konsumentmakten.

Bojkott är ju ingen ny företeelse, men konsumenternas inflytande har ökat i takt med bättre transparens kring penningströmmar och sociala mediers enorma genomslagskraft. Och för några månader sedan ledde jag ett seminarium, ”Konsumentmakt i en transparent tid”, också det ett exempel på att konsumenternas makt ökar.

För att återgå till Trump: Det har funnits tidigare initiativ och kampanjer om bojkott mot Trumpvänliga företag. Den mest kända är ”Grab your wallet” som startade 2017 och som haft en viss ekonomisk påverkan. Denna möttes i sin tur av en kampanj med listor av företag som aktivt motarbetar Trump. Och det kan mycket väl hända nu också, när krutröken lagt sig.

Vi lever i spännande tider – både positivt och negativt. Men konsumentmakten är definitivt en kraft att räkna med för att bygga en bättre värld. Både nu och i framtiden. Till syvende och sist är vi alla konsumenter, oavsett vad vi röstar på.