– Det här är en milstolpe i arbetet för att säkra den personliga integriteten på nätet. Datatilsynet slår tydligt fast att det inte är fritt fram att samla in och dela persondata hur som helst, säger Inger Lise Blyverket, Generaldirektör på Forbrukerrådet. 

Det var i januari förra året som norska Forbrukerrådet släppte rapporten Out of Control. Den visade att mängder av populära appar delar persondata med enorma annonsnätverk där data säljs vidare till högst bjudande. Mot bakgrund av rapporten anmälde konsumentorganisationen dejtingappen Grindr och fem så kallade Adtech-företag för GDPR-överträdelser. 

Sveriges Konsumenter vidareförmedlade rapporten till Integritetsskyddsmyndigheten med en uppmaning att starta en egen utredning av den digitala annonsindustrin. 

Nu hoppas konsumentrörelsen att domen mot Grindr ska medföra ändringar även bland andra företag som använt sig av liknande metoder för att samla in persondata.  

– Grindr är långt ifrån ensamma om den här typen av datainsamling och bakom dejtingappen finns hundratals företag som i det fördolda samlat in och tjänat pengar på användarnas persondata. Nu är det tydligt att den här affärsmodellen står i konflikt med GDPR, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.