Vad är dina tankar om Black Friday?
Jag tycker i grunden att Black Friday är ett bra koncept. Det ger kunder chansen att köpa något de länge önskat sig, eller att bunkra upp med sådant de använder mycket av. Samtidigt får butikerna en möjlighet att rensa ut sitt sortiment inför en ny säsong.
Samtidigt finns det ett orosmoln i att många konsumenter känner att de måste slå till när priserna är kraftigt nedsatta, annars kanske de aldrig får chansen igen. Det är synd att skapa sådan press. Särskilt eftersom det idag inte bara är Black Friday som lockar med reor utan även mors dag, alla hjärtans dag och mycket mer. Det blir nästan en ständig köpfest, vilket gör svårare att fatta genomtänkta beslut som konsument.
Flera företag har haft bluffreor under Black Friday, hur påverkar det unga konsumenter?
Unga påverkas tyvärr negativt eftersom det är en särskilt utsatt konsumentgrupp och mer sårbara för att bli lurade. Många har precis börjat jobba och tjäna sina egna pengar, och då vill man självklart känna sig smart med sina köp. Jag minns själv när jag var yngre vilken hype det var kring Black Friday, särskilt i länder som USA där man såg klipp på sociala medier med kaos i butikerna. Det gjorde att man kände att man behövde vara på hugget, tänka snabbt och hinna fynda – utan en tanke på att företagen kanske kunde manipulera priserna. Det är inte okej, särskilt eftersom många unga inte har full koll på vad som faktiskt gäller när företag annonserar reor och vad som är ett rimligt pris för stora köp såsom TV och säng.
Vad är dina tips till unga konsumenter?
Som tur är har det svenska rättssystemet tagit steg för att skydda konsumenterna. Enligt prisinformationslagen måste butiker uppge det lägsta priset som varan haft de senaste 30 dagarna. Om butiken inte gör det, säg till – du har rätt till den informationen.
Det finns också flera prisjämförelsesajter där man kan se hur priset sett ut över tid, både i den aktuella butiken och hos andra återförsäljare. Ett annat tips är att vara uppmärksam på orimligt höga "ordinarie priser" som rabattsiffrorna bygger på. Ofta sätts tidigare priset extra högt för att rean ska verka mer generös än den egentligen är.
Det är också viktigt att göra en inköpslista i förväg där du funderar på vad du verkligen behöver, och i vilka butiker det kan tänkas finnas till bäst pris. Det är så lätt att bli påverkad av alla stressande budskap som en tidsräknare och stora procentsatser, både online och i butik. Men om du redan vet vad du letar efter blir det enklare att stå emot impulsköpen.
Och till sist: kom ihåg att reorna kommer tillbaka. Det är inte nu eller aldrig. Du behöver inte köpa allt på en gång.
24 juni, 2025