En av 20 har råkat ut för en skada orsakad av en elektrisk produkt, enligt en ny Sifoundersökning gjord på uppdrag av Elsäkerhetsverket. Det motsvarar en halv miljon svenskar.

- Var tredje drabbad berättar att produkten blivit strömförande och alltså direkt livsfarlig, andra att den börjat brinna eller att man fått en brännskada, säger Patrik Espino Colin, inspektör för marknadskontroll på Elsäkerhetsverket, som just nu driver ett projekt tillsammans med Sveriges Konsumenter för att höja medvetenheten om risker med att privatimportera elprodukter från länder utanför EU.

Konsumenten blir ansvarig

Konsumenten blir privatimportör när man handlar från sajter som Wish, Alibaba, Ebay och Amazon. Plattformarna agerar i sin tur bara mellanhänder. Som konsument handlar du direkt av tillverkaren, som ofta finns i Kina.

– Det betyder att man själv som konsument blir ansvarig för att produkten fungerar korrekt, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Drygt var tionde svarande i undersökningen säger sig ha handlat elektriska prylar från sajter utanför EU. Men mörkertalet kan vara stort. Många gånger ser sajter ut att vara svenska, men drivs i själva verket någon helt annan stans.

– Handlar man från en plattform utanför EU är skyddet för dig som konsument dessutom mycket sämre, säger Sinan Akdag.

Klarade inte test

När Elsäkerhetsverket tidigare lät testa USB-laddare inköpta från sajter utanför EU visade sig alla vara direkt farliga. Men en annan undersökning visade samtidigt att bristerna på laddare i svenska fysiska butiker också var stora på håll. Handlarna hade helt enkelt själva köpt in billiga - och dåliga - produkter från megasajterna.

Nu har myndigheten testat produkter från svenska butiker igen och resultatet är mycket bättre.

– Bara fyra produkter fick säljförbud den här gången. Så det har blivit mycket bättre. Uppenbarligen har man tagit till sig av kritiken. Men av de fyra som underkändes vet vi att tre var inhandlade utanför EU, säger Patrik Espino Colin.

Syftet med det projekt som Sveriges Konsumenter driver ihop med Elsäkerhetsverket är att samla in vittnesmål från drabbade konsumenter, för att i nästa steg kunna trycka på EU för tuffare lagstiftning. Hör du till de drabbade? Gå in på sverigeskonsumenter.se/privatimport och berätta!

Läs mer:
Läs om Elsäkerhetsverkets tester här.
Läs om konsumentskyddet här.
Lämna vittnesmål här.

Vill du veta mer? Kontakta:
Sinan Akdag, Sveriges Konsumenter: sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 072-061 69 40
Patrik Espino Colin, Elsäkerhetsverket: patrik.espino.colin@elsakhetsverkets.se, 010-168 05 23
Yasemin Bayramoglu, kommunikatör på Sveriges Konsumenter, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se