För tredje året i rad rankar Sveriges Konsumenter tillsammans med tidningen Råd & Rön landets 290 kommuner utifrån följande fyra kriterier: hur bra de är på att erbjuda konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning, hur bra de är på livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter.

Kommunerna som toppar rankingen…

  • Vänersborg 85p
  • Borlänge 84p
  • Vimmerby 84p
  • Nässjö 83p

…och de 5 sämst placerade.

  • Arjeplog 26p
  • Bräcke 26p
  • Norrtälje 26p
  • Årjäng 26p
  • Ödeshög 26p

Fyra intressanta nedslag:

  • ÅRETS UPPRYCKNING Grattis, Skinnskatteberg! Kommunen ökar sitt resultat från förra året med rekordbra 38 poäng till hela 70 poäng i år.

  • ÅRETS REKORD-RAS Sedan förra årets granskning har ytterligare 23 kommuner stängt ned sin konsumentvägledning. Det innebär att 38 procent av kommunerna nu saknar konsumentvägledning mot förra årets 30 procent (och 2019 års 24 procent).

  • SÄMST KOLL PÅ MATEN I Säters kommun är det mer undantag än regel med livsmedelskontroll. Dalakommunen lyckades bara kontrollera fyra procent av livsmedelsanläggningarna visar senaste mätningen. Att jämföra med Kalmars 98 procent.
  • SKILLNADERNA BESTÅR För den som behöver hjälp med sin ekonomi är det skrämmande skillnader i väntetid till kommunernas budget- och skuldrådgivning. I 35 procent av kommunerna kan du räkna med hjälp inom en vecka. Men bor du i Kungsbacka tvingas du vänta 28 veckor.

– Idag är det lätt att låna för mycket, men svårt att få hjälp att ta sig ur eländet. Att behöva vänta upp till ett halvår på hjälp med sin ekonomi är orimligt. Och att lägga ned sin konsumentvägledning kanske räddar kommunens budget i år men straffar sig i längden, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

– Trenden är tydlig. Under de tre år som vi har granskat kommunerna har totalt 39 lagt ner sin konsumentvägledning. Det spelar roll var i landet du bor och genom den rankning vi publicerar får läsarna svart på vitt hur den egna kommunen ligger till jämfört andra, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på tidningen Råd & Rön.

– Att vi rankas som bäst i landet gör mig stolt och visar att vi har slagit in på rätt väg. I kronor och ören är det lönsamt både för våra medborgare och kommunen, samtidigt som vi besparar människor en massa lidande. Säger Vänersborgs kommunalråd Benny Augustsson.

Hur bra är din kommun?

Här kan du ta en titt på vår smarta kommunkarta.

Här hittar du hela granskningen.

För intervjuer kontakta: 

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, tel 070-797 7987.
Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, tel 08-674 4311.
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter, tel 072-230 99 23.

Ladda ner pressbilder här: Jan BertoftDaniel Kjellberg

Källor

Underlaget till Årets Konsumentkommun består av Konsumentverkets två rapporter: Läget i landet, Budget- och skuldrådgivning 2021 och Läget i landet, Kommunernas konsumentvägledning 2021, samt Livsmedelsverkets rapport: Sveriges livsmedelskontroll 2019 samt Tillväxtverkets statistik om serviceställen för kontantuttag.