Senaste årets snabba och kraftiga prisökningar på mat har fått många konsumenter att välja bort ekologiskt. Och visst, snittpriset på ekomat är fortfarande dyrare än på den konventionellt producerade matmaten, även om det finns många ekologiska produkter som inte är dyrare än sina konventionella motsvarigheter. Men redan förra året kunde Ekologiska Lantbrukarna visa att prisgapet minskat. Och en ny rapport från Sveriges Konsumenter, baserad på statistik från Matpriskollen, visar att trenden håller i sig under årets första fyra månader.

Men trots att prisgapet minskat blir livsmedelskedjornas kampanjer för ekologiskt bara färre och färre, vilket i sin tur gör att konsumtionen sjunker ytterligare.  Något vi kunde visa i en tidigare granskning i våras. Även kampanjer för vegetariska produkter minskar nu kraftigt. 

Samma grossist – olika påslag

Det intressanta nu är dock inte bara minskad prisskillnad mellan eko och konventionellt, utan också variationerna kedjorna emellan. City Gross som redan har till exempel höjt priserna på ekologisk mat mer än dubbelt så mycket som Ica Supermarket och Willys. Trots att deras priser redan från början ligger högre än konkurrenternas. Och trots att de har samma grossist som Willys. Detta väcker återigen frågor om livsmedelsbranschens påslag.

– Vi har dessutom fått uppgifter från säkra källor om att köttet gynnas på bekostnad av frukt och grönt. Marginalerna är väldigt låga på kött – ibland nära noll – medan marginalerna på det vi faktiskt borde äta mer av är betydligt högre. Detta måste vi få en ändring på, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Handelns roll går inte att underskatta

Nyligen fick vi nya nordiska näringsrekommendationer där gränsen för rött kött sänks till 350 gram per person och vecka till förmån för mer växtbaserad mat.

– Vi måste lägga om vår matkonsumtion – både för den egna hälsans och planetens skull. Då blir livsmedelskedjornas beslut avgörande. Vilken typ av produkter som butikerna väljer att marknadsföra och vilken som exponeras bäst i butiken spelar större roll för vad vi som enskilda konsumenter väljer att lägga på tallriken än vi kanske tror. Nu måste handeln börja ta ansvar på allvar, säger Jan Bertoft.

Matmiljöns betydelse för konsumtionen lyfts även i två alldeles nya rapporter från den europeiska konsumentrörelsen BEUC, där Sveriges Konsumenter ingår, och från SAPEA, är ett expertforum som agerar rådgivare åt EU-kommissionen.

För intervjuer:
Jan Bertoft, generalsekreterare: jan.bertoft@sverigeskonsumenter.se,
070-797 79 87.
Pressbild kan hämtas här.

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, kommunikationsansvarig: yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09