Hem Vad du kan göra Gör din röst hörd i vår konsumentpanel! Konsumentpanel oktober 2024 Konsumentpanel oktober 2024 Tack för att du vill hjälpa oss svara på frågor! Om medlemskap i Sveriges Konsumenter I dag kan bara organisationer bli medlemmar i Sveriges Konsumenter. Skulle det vara intressant för dig att bli medlem om det blev möjligt även för individer? * Ja Nej Vet inte Varför inte? Berätta! Vad skulle locka dig att bli medlem? * Du kan välja flera alternativ Prenumeration på Råd & Rön Möjlighet att få hjälp av konsumentrådgivare Möjlighet att delta i aktioner Annat Om du svarade Annat, berätta mer här. Om du skulle vilja bli medlem – vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett renodlat stödmedlemskap? * 100 kronor per år 200 kronor per år 300 kronor per år 400 kronor per år 500 kronor per år Om identifiering hos telekomoperatörer Har du det senaste året upplevt svårigheter att identifiera dig vid kontakt med en telekomoperatörs kundtjänst? * Ja Nej Vet inte Hur trygg känner du dig med att ingå ett avtal med en uppringande försäljare om... ... säljaren börjar samtalet med att presentera sitt namn och namnet på företaget säljaren ringer från? * 1=minst trygg 5=mest trygg 1 2 3 4 5 ... det fanns en skyldighet för säljare att identifiera sig via ett etablerat verktyg? * 1=minst trygg 5=mest trygg 1 2 3 4 5 Vad kan du om rea-reglerna? Vad krävs för att det ska få kallas för rea? * Du kan välja flera alternativ. Att priset är väsentligt nedsatt Att priset är nedsatt, oavsett hur mycket Att priset är nedsatt med minst 20 % När får det inte kallas rea? * Om priset är sänkt med mindre än 20 procent Om erbjudandet gäller mer än 2 månader under ett år Om erbjudandet pågår i mer än en månad under ett år Om affären höjt det ordinarie priset veckan före rean Om affären höjt det ordinarie priset 5 veckor före rean Om det finns för få varor att köpa Får butiken ta bort rätten till öppet köp bara för att det är rea? * Nej, aldrig Ja, alltid Ja, men bara i fysiska butiker. Inte i e-handeln Vet inte Vad kan du om reklamationsrätt? Vad innebär det att reklamera? * Du kan välja flera alternativ. Att göra reklam för en produkt Att klaga på en produkt Vet ej När har du rätt att reklamera en produkt? * Du kan välja flera alternativ Om jag har ångrat mitt köp Om varan har gått sönder Om varan inte fungerar som jag trodde Om varan inte fungerar som säljaren sa Hur länge kan du reklamera en vara? * Bara så länge garantin gäller I ett år I två år I tre år (om inte garantin gäller längre) Har du hört begreppet 'omvänd bevisbörda'? * Ja Nej Vad betyder omvänd bevisbörda? * Att säljaren måste bevisa att kunden orsakat fel på varan Att köparen måste bevisa att felet på varan fanns där från början Hur länge gäller omvänd bevisbörda? * Ett år efter köp Två år efter köp Tre år efter köp Matpriserna ökar snabbare igen – hur påverkas du? Har dina inköpsvanor ändrats de senaste två åren? * Ja, mycket Ja, men bara lite Vet inte Nej, inte alls På vilket sätt har dina vanor förändrats? * Letar efter extrapriser oftare Köper fler varor med kort datum Slänger mindre mat Köper mindre fisk Köper mindre kött Köper billigare köttprodukter Köper mindre frukt och grönt Påverkar priserna hur ofta du kan äta? * Nej, äter lika ofta som tidigare Ja, får dra in på några mål i veckan Ja, drar in på ett mål om dagen Annat Beskriv med egna ord hur matpriserna påverkar dig (och din familj). Får vi kontakta dig? * Ja Nej, jag vill vara anonym Ditt namn: Ditt mobilnummer: Din mejladress: Integritetspolicy Jag samtycker till att de personuppgifter jag skickar in via formuläret används för ändamålet. Uppgifterna lagras av Sveriges Konsumenter i max två år. Samtycket kan när som helst dras tillbaka genom att mejla info@sverigeskonsumenter.se. Läs mer i vår integritetspolicy. Jag ger mitt samtycke till ovan * Ja