Elsäkerhetsverket har tillsammans med Länsförsäkringars forskningsfond låtit testa 28 elprodukter från Wish, Ebay och Aliexpress: 11 nattlampor för barn, 15 USB-laddare och två mixrar. Resultatet är nedslående: bara två produkter klarade testet.

Testet är en del av det projekt som Sveriges Konsumenter driver tillsammans med Elsäkerhetsverket om riskerna med att köpa elprodukter genom nätjättar som Wish, Amazon och Aliexpress eftersom kunden då blir så kallad privatimportör.

– Det betyder att du som konsument är ansvarig för att kontrollera att produkten är säker, vilket förstås är en hopplös uppgift, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Små barn kan få elchock

Risker för elchock och brand är genomgående för alla produkter som underkänts. Särskilt allvarligt ser man på det faktum att nattlamporna designats som leksaker – samtidigt som de sitter direkt i eluttagen. Här lossnade till exempel höljen så att ett barn skulle kunna komma i direktkontakt med strömförande delar.

– Dessa hade flertalet brister och lockar dessutom till lek, här hade vi satt försäljningsförbud direkt om de varit inköpta i Sverige, konstaterar Patrik Espino Collin på Elsäkerhetsverket.

Men det är just det som är den springande punkten. Då säljaren är en så kallad tredjepartssäljare någonstans i världen är det ingen som tar ansvar för att kontrollera att produkterna är säkra. Nätjättar som Ebay, Amazon och Wish är marknadsplatser där tusentals olika företag säljer sina produkter.

– Ingen tar ansvar. Ibland tar man bort en produkt, men några dagar senare är den tillbaka. Vi ser det gång på gång. Här behövs ett betydligt bättre regelverk, säger Sinan Akdag.

Många fel på varje produkt

Återkommande fel på de testade produkterna är: stift som lossnar i proppen, undermålig plast som lätt brinner, komponenter sitter för nära varandra, felaktiga kondensatorer och mycket mer.

Totalt identifierades 108 anmärkningar på 28 produkter, vilket betyder att många produkter hade flertalet fel.

– Det är inte en brist på grejerna, det är många. Det är fel hela vägen. Men jag är inte alls förvånad, det ligger i linje med det vi sett i tidigare test. Ett fel är en fara i sig, men när det blir en hel kedja av fel kan de samverka och då kan det gå hur galet som helst, säger Patrik Espino Collin.

Läs mer om testet här.

För intervjuer:
Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter: 072-061 69 40
Patrik Espino Collin, Inspektör Marknadskontroll Produktsäkerhet på Elsäkerhetsverket: 010-168 05 23
Mari Sparr, Länsförsäkringars Forskningsfond: 072-1428394

 


Sveriges Konsumenter är en oberoende, ideell organisation som tillsammans med sina medlemsorganisationer arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Visionen är ett hållbart samhälle där konsumentens röst och rätt är stark. Sveriges Konsumenter ger även ut tidningen Råd & Rön och samarbetar med internationella konsumentorganisationer.