Black week-rean brukar nästan alltid resultera i artiklar med rubriker som ”bluffreorna frodas under Black Friday”. Men i år ska det bli ändring på det. Den
första september blir det krav på att redovisa vilket lägsta pris en vara haft de senaste 30 dagarna. Ett sätt att försöka stävja att butiker höjer ordinarie pris strax före Black Week för att reapriset ska se bättre ut.

Det är en av de förändringar i konsumentskyddet som kommer nu. Andra gäller bland annat:

  • Att det ska bli tydligare vem som är den verkliga säljaren på handelsplatser som till exempel Cdon, Blocket och Amazon. Är det ett företag eller en privatperson? Det gör skillnad för skyddet för konsumenten.
  • Att företag och sökmotorer måste berätta hur de rankar olika sökresultat. Är det den som betalat mest som hamnat högst upp?
  • Att företag måste säkerställa att recensioner som de skyltar med är äkta.
  • Att det ska bli lättare att straffa företag som bryter mot marknadsföringsreglerna – och att straffen kan bli tuffare.
  • Att du får rätt att reklamera en tjänst även om du ”bara” betalat med dina personuppgifter.
  • Att det ska bli förbjudet att använda digitala botar för att köpa stora mängder biljetter till evenemang.

De nya skärpningarna är en anpassning till EU:s regelverk.

Vi hoppas att ni vill ta tillfället i akt och sprida information om vad förändringarna innebär för den enskilde konsumenten. Maria Wiezell finns tillgänglig för intervjuer där hon kan utveckla vad förändringarna innebär. Då kan hon också berätta om den punkt där konsumentskyddet faktiskt försämras!


För intervju: Maria Wiezell, maria.wiezell@sverigeskonsumenter.se, 0702-81 69 66

Presskontakt: Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se,08-674 43 33

Källa:
 Ett moderniserat konsumentskydd (prop. 2021/2022: 174).
Läs mer om förändringarna här.