Flygbolag som SAS kan göra en flygbiljett ogiltig om passageraren har missat den första resan på en flervägsresa, eller den utgående flygningen på en tur och retur resa. Vi anser att det strider mot europeisk och nationell lagstiftning.

Därför skriver Sveriges Konsumenter idag till Konsumentverket för att uppmärksamma flygbolagens så kallade no show-klausul, som gör att passageraren förlorar en biljett som den redan har betalat, utan rimlig motivering. Även konsumentorganisationer i Österrike, Holland, Grekland, Storbritannien, Malta, Tjeckien, Danmark, Schweiz och Belgien vill förbjuda klausulen.

– No show-klausulen är oskälig. Passageraren har betalat för biljetterna och förväntar sig att kunna använda dem. Du kanske har missat ditt utgående flyg, eller hittat ett bekvämare sätt att komma till punkt B, det finns inget berättigat skäl för flygbolagen att avbryta resten av din biljett, säger Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter.

Resenärer får betala dubbelt
Passagerare som nekas att gå ombord på sitt flygplan är ofta tvungna att betala dubbla det ursprungliga biljettpriset för att kunna fortsätta resan. Samtidigt medför det inga extra kostnader för de aktuella flygbolagen på grund av att passageraren inte utnyttjat någon del av sin resa. Tvärtom möjliggör det för dem att sälja den annullerade biljetten och tjäna två gånger på samma plats, på samma flygning.

Ändå får konsumenten inte någon förmån eller ersättning för sin oanvända resa. De höga extrakostnaderna som konsumenterna står inför och deras besvär efter att ha nekats ombordstigning är inte på något sätt proportionell mot de eventuella nackdelar som flygbolagen lidit.

Konsumenterna är dessutom för det mesta inte medvetna om förekomsten av dessa klausuler.

– Det som gör detta särskilt oskäligt är att denna klausul bara står i villkoren. När passagerarna kommer till flygplatsen för att kunna använda resten av resan, är de vanligtvis chockade över att de inte kan använda returbiljetten utan måste betala tusentals kronor för en ny biljett eller betala en rejäl avgift. Denna oskäliga praxis måste stoppas, menar Maria Wiezell.