I juni 2023 anmälde Sveriges Konsumenter tillsammans med 23 andra konsumentorganisationer i Europa 17 flygbolag för greenwashing. Genom en lång rad påståenden försökte flygbolagen få det att låta som att det går att flyga klimatsmart genom att bland annat betala extra avgifter, trots att det är allmänt känt att inblandningen av fossilfritt flygbränsle är liten och att det kommer att dröja många år innan flygbranschen minskat sin negativa klimatpåverkan i någon större utsträckning.
I april förra året kom beskedet att de europeiska konsumentmyndigheterna, CPC-nätverket, inledde en egen granskning och att de utvidgade den till 20 flygbolag. Bolagen fick då 30 dagar på sig att se till att deras marknadsföring inte strider mot EU-rätten. Än så länge väntar vi på den fullständiga granskningen.
Stora problem – men bara små förbättringar
Men vad har hänt sedan dess? En ny genomgång gjord av konsumentorganisationen BEUC, där Sveriges Konsumenter ingår, visar följande:
- Några flygbolag har tagit bort eller ändrat sina klimatpåståenden. Men det handlar i regel om smärre byten av ord eller i användningen av färger.
- Greenwashingen fortsätter. Många flygbolag fortsätter att ge konsumenter intrycket att de väljer ett miljövänligt transportsätt snarare än ett väldigt klimatskadligt sådant.
- De grundargument som vi påvisade i rapporten 2023 kvarstår. Det handlar om koldioxidkompensation och om att flygbolagen överdriver sina egna framtidsplaner.
- ”Green fares” (”gröna biljetter”) blir allt vanligare. Genom att betala extra avgifter belönas konsumenter med rabatter på framtida resor. Vilket i sin tur ökar flygets utsläpp ytterligare. (Se rapporten.)
- Det har kommit fler och fler domslut i bland annat Europa som bekräftar bolagens greenwashing.
– Det är förstås bra att några flygbolag verkar ha förstått konsumenternas oro och har dragit tillbaka felaktiga gröna påståenden. Men faktum är att greenwashing fortfarande är ett stort problem generellt i flygsektorn, säger Johanna Hållén och fortsätter:
– Den som bokar en flygresa på nätet möts fortfarande av massor av gröna påståenden och olika ”gröna" val. Men det går inte att flyga hållbart, hur gärna flygbolagen än vill få det att verka så. Så genom att fortsätta bryta mot EU-rätten vilseleds konsumenter gång på gång. Nu ser vi fram emot EU:s granskning så att vi kan komma vidare.
Läs hela rapporten här.
Läs annex om respektive flygbolag.
För intervjuer:
Johanna Hållén, johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se, 073-221 65 88
Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09
Organisationerna bakom rapporten
Altroconsumo (Italien), DECO (Portugal), Асоциация Активни потребители/Active consumers in Bulgaria, Forbrugerrådet Tænk (Danmark), EKPIZO (Grekland), CLCV och UFC-Que Choisir (Frankrike), OCU, CECU och ASUFIN (Spanien), Tudatos Vásárlók Egyesülete (Ungern), Fundacja Konsumentów and Federacja Konsumentów (Polen), Testachats/Testaankoop (Belgien), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovakien), Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Finland), Forbrukerrådet (Norge), Verbraucherzentrale Bundesverband (Tyskland), Sveriges Konsumenter, Arbeiterkammer (Österrike), Fédération romande des consommateurs (Schweiz), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovenien) och Consumentenbond (Nederländerna).
16 juni, 2025