”Schyssta villkor & kollektivavtal” står det i stor text på de boxar som mattransportören Foodora Markets förare kör omkring med. I lite mindre text står det ”Ansök nu”. Något som TV4 Nyheterna berättade om i förra veckan.
– Men det är inte alla på Foodora Market som omfattas av schyssta villkor och kollektivavtal. Därför menar vi att detta bryter mot marknadsföringslagen, säger Maria Wiezell.
Anmälan görs till Konsumentverket som är tillsynsmyndighet. Sveriges Konsumenter menar att Foodora Market bryter mot marknadsföringslagen på två punkter:
1. Marknadsföring ska stämma överens med god marknadsföringssed. MFL 5 §
2. Marknadsföring som strider mot god marknadsföringssed enligt 5 § är att anse som otillbörlig om den i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. MFL 6 §
– Det är tydligt att Foodora Market inte bara är ute efter att rekrytera nya förare, utan kanske framför allt försöker påverka bilden av sin personals arbetsvillkor bland medvetna konsumenter, säger Maria Wiezell.
Foodora har under en rad år kritiserats för dåliga arbetsförhållanden. Så sent som i maj skrev anställda på Foodora och Wolt en gemensam debattartikel om brister i deras arbetsförhållanden.
För intervjuer:
Maria Wiezell, maria.wiezell@sverigeskonsumenter.se , 0702-81 69 66
Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09
19 augusti, 2025