Genom ny forskning och undersökningar gjorda av konsumentorganisationer runt om i Europa kan Sveriges Konsumenter i dag avslöja hur olagliga marknadsföringsmetoder driver på överkonsumtionen av kläder. Det innebär inte bara ekonomisk skada för den enskilda konsumenten. En stor del av kläderna från företag som Shein innehåller kemikalier som inte är tillåtna i Europa och överkonsumtionen går dessutom helt på tvärs med den gröna omställningen.
I anmälan till EU-kommissionen och de nationella konsumentmyndigheterna kräver vi:
- Att Shein slutar använda vilseledande webbdesign som känsloladdat språk, bekräftelse-skam (”nej tack, jag betalar gärna fullpris!”), infinite scroll (oändligt skrollande), hets med mera som är förbjudet enligt EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder.
- Att Shein bevisar att kundomdömen och påståenden som ”snart slut”, som hela tiden visas på sajten, faktiskt stämmer. Om inte, måste Shein upphöra med den typen av marknadsföring.
Om Shein inte korrigerar sina metoder måste myndigheterna agera snabbt för att förhindra att fler konsumenter skadas innan företaget till fullo följer EU:s konsumentlagstiftning. Vi uppmanar också myndigheterna att göra en bred undersökning i fast fashionbranschen, då detta är metoder som betydligt fler aktörer inom fast fashion-industrin använder sig av vid sidan av Shein.
– Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer, säger Johanna Hållén.
Samarbetet mellan konsumentorganisationerna sker genom paraplyorganisationen BEUC.
Bakgrund
I februari i år startade EU-kommissionen en egen granskning av Shein för att undersöka om företaget följer EU:s konsumentlagstiftning. Den anmälan som vi gör i dag är ett komplement till EU-kommissionens granskning, och bistår med nytt bevismaterial.
Anmälan fokuserar på vilseledande webbdesign (dark patterns) som underblåser överkonsumtionen av miljömässigt skadliga produkter. Shein utsätter sina kunder för en lång rad av olika knep, som till exempel meddelanden om att en vara snart är slut (”bara XX exemplar kvar”), klockor som räknar ner tiden (”flash-sale”), grupptryck genom olika kundomdömen och bekräftelse-skam (”Du kan få ett specialerbjudande nu. Är du säker på att du vill lämna?). Undersökningar gjorda av konsumentorganisationer visar att knepen används gång på gång för att pressa konsumenten till köp. Både på webbplatsen och i appen.
Näst efter mat, bostäder och transporter är textilindustrin den sektor som orsakar störst klimatpåverkan, enligt Europeiska miljöbyrån, EEA. Ultra fast fashion har lett till en betydande överproduktion av kläder, vilket i sin tur leder till stora problem med textilavfall. Det krävs också stora mängder gödningsmedel och bekämpningsmedel för att odla bomull – och utvinning av fossila bränslen och kemikalier för att producera syntetiska material. Plus att produktionen ofta sker under dåliga arbetsförhållanden.
Läs mer:
Rapport: How fast fashion giant SHEIN uses dark patterns to push over-consumption.
Faktablad: Consumer groups’ evidence on the issues with SHEIN and the fast fashion industry.
Organisationerna bakom anmälan:
Aktionen har koordinerats av BEUC (den europeiska konsumentorganisationen) och inkluderar: Altroconsumo (Italien), Arbeiterkammer (Österrike), Bulgarian National Consumers Association, BNAAC (Bulgarien), ASUFIN, CECU och OCU (Spanien), CLCV och UFC-Que Choisir (Frankrike), Consumentenbond (Nederländerna), DECO (Portugal), dTest (Tjeckien), EKPIZO och KEPKA (Grekland), Federacja Konsumentów, FK (Polen), Forbrukerrådet (Norge), Forbrugerrådet Tænk (Danmark), Fédération romande des consommateurs, FRC (Schweiz), TVE (Ungern), Sveriges Konsumenter (Sverige), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, SOS (Slovakien), Testachats/Testaankoop (Belgien), ULC (Luxemburg), vzbv (Tyskland), ZPS (Slovenien) och Kypriakos Syndesmos Katanaloton, CCA (Cypern).
För intervjuer:
Johanna Hållén, generalsekreterare, 073-2221 65 88, johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se
Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, 0709-62 07 09, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se
04 juni, 2025