Sveriges Konsumenter ser med oro på flera av EU-kommissionens förslag i förenklingspaketet på kemiområdet (Omnibus VI): Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulations (EC) No 1272/2008, (EC) No 1223/2009 and (EU) 2019/1009 as regards simplification of certain requirements.

 

Vi välkomnar initiativ som syftar till att förbättra och förenkla EU:s regelverk, särskilt när det gäller att stärka den inre marknadens funktion och att undanröja onödiga och byråkratiska krav. Ett effektivt regelverk är avgörande för både konsumenter och företag. Men förenkling får aldrig ske på bekostnad av folkhälsan eller miljön. Det är med stor oro vi ser att flera av de föreslagna förändringarna på kemikalieområdet riskerar att försvaga konsumentskyddet, förlänga exponeringen för skadliga ämnen och försvåra möjligheten för konsumenter att göra informerade och säkra val.

Nedan följer våra synpunkter på de mest kritiska delarna i förslaget, samt vilka förändringar vi ser är nödvändiga för att säkerställa att förenkling inte leder till försämrad säkerhet.

Kosmetikaförordningen – Förslaget innebär en allvarlig försämring av konsumentskyddet

>> Automatiskt förbud försvagas

EU-kommissionens förslag innebär en markant urvattning av det automatiska förbudet mot CMR-ämnen i kosmetika – alltså ämnen som är eller misstänks vara cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska. Den nuvarande grundregeln är tydlig: sådana ämnen får inte användas, annat än i undantagsfall där säker användning kan bevisas.

Det aktuella förslaget innebär dock inte bara administrativa lättnader, utan en allvarlig försämring av konsumentskyddet. Det riskerar att öka exponeringen för farliga kemikalier och försvaga principen om att hälsa och säkerhet ska gå före kommersiella intressen.

>> Förlängd exponering för farliga ämnen

EU-kommissionens förslag innebär att misstänkt cancerframkallande ämnen kan användas i kosmetika under en betydligt längre period – även efter att de klassificerats som skadliga för hälsan. I praktiken innebär detta att konsumenter kan exponeras för CMR-ämnen i upp till 3 år och 3 månader efter att riskerna är kända.

Till skillnad från andra sektorer, som leksaker och rengöringsprodukter där automatiska förbud gäller utan övergångsregler, föreslås nu generösa undantag för kosmetikaindustrin. Det är särskilt problematiskt eftersom det handlar om ämnen som kan orsaka cancer eller påverka fertiliteten.

>> Försvagade dispensregler

Enligt nuvarande regler krävs att det inte finns några alternativ för att få dispens för de mest allvarliga CMR-ämnena (CMR 1A och 1B) i kosmetika. I det nya förslaget införs detaljerade krav på alternativen – de måste vara lika effektiva, tekniskt fungerande, ekonomiskt rimliga och tillgängliga i stora mängder. Detta riskerar att innebära att farliga ämnen tillåts fortsätta användas, bara för att säkrare alternativ är något dyrare eller ännu inte finns i tillräcklig mängd. Förslaget gör det därmed lättare för företag att få undantag, vilket kan leda till att fler CMR-ämnen tillåts i kosmetika – på bekostnad av konsumentskyddet.

>> Undantag för växtextrakt

Växtextrakt med naturligt innehåll av CMR-ämnen undantas från det automatiska förbudet och ska i stället bedömas av EU:s vetenskapliga kommitté för konsumentsäkerhet SCCS. Detta kan ta flera år, vilket innebär att ämnena får användas under tiden. Det är problematiskt att samma kemiska ämne behandlas olika beroende på ursprung, trots att riskerna är identiska.

>> Otillräckligt skydd vid inandning och förtäring

Förslaget undantar CMR-ämnen som är farliga vid inandning eller förtäring från det automatiska förbudet. Kosmetika som sprejas eller används på läppar och i munnen omfattas därmed inte, vilket innebär att viktiga exponeringsvägar lämnas utan skydd.

>> Ingen hälsoeffektbedömning

Förslaget har inte analyserat de potentiella hälsoeffekterna av att lätta på reglerna. Fokus har legat på kostnadsbesparingar för industrin, inte på konsekvenserna för folkhälsan. CMR-ämnen kan vara skadliga även vid låg exponering, och effekterna kan visa sig långt senare.

Sammanfattning om kosmetikaförordningen

Sammanfattningsvis ser vi att EU-kommissionens förslag innebär flera allvarliga försämringar av skyddet mot CMR-ämnen i kosmetika: 

• Övergångsperioden förlängs med upp till 39 månader, vilket innebär att konsumenter exponeras för skadliga ämnen långt efter att riskerna är kända.

• Dispensmöjligheterna utökas, vilket ytterligare försvagar skyddet.

• Plantextrakt undantas från förbudet, även om de innehåller höga halter av skadliga ämnen. Dessa ska istället bedömas av SCCS, vilket kan ta flera år  – under tiden får ämnena användas.

• Ämnen som är farliga vid inandning eller förtäring undantas, vilket innebär att produkter som sprej, tandkräm och läppvård inte omfattas av det automatiska förbudet. CLP-förordningen – Försämringar försvagar konsumentskyddet EU-kommissionens förslag att ändra CLP-förordningen innebär att flera viktiga förbättringar som infördes 2024 nu riskerar att tas bort – trots att problemen med bristfällig märkning av kemiska produkter kvarstår.

>> Försämrad märkning

Det är sedan länge känt att bristande läsbarhet på kemikalieetiketter leder till felaktig och riskfylld användning. Därför antog EU 2024 tydliga kriterier för märkning – kriterier som nu föreslås tas bort, vilket återigen lämnar konsumenter utan tydlig information om risker.

>> Reklam utan varningsinformation

Förslaget innebär att kravet på att reklam för kemiska produkter ska innehålla information om faror tas bort. Konsumenter riskerar därmed att exponeras för produkter som kan vara frätande, hälsoskadliga eller miljöfarliga – utan att få någon förvarning i marknadsföringen.

>> Begränsad märkning vid e-handel

Det föreslås att krav på faromärkning vid e-handel endast ska gälla vid försäljning till privatpersoner. I praktiken är gränsen mellan professionella och privata köpare ofta otydlig, vilket innebär att konsumenter riskerar att köpa produkter utan tillräcklig varningsinformation.

>> Ingen tydlig tidsgräns för uppdatering av etiketter

Förslaget tar bort den nuvarande tidsfristen på 6 månader för att uppdatera etiketter vid ny klassificering. I stället anges att det ska ske "utan onödigt dröjsmål", vilket riskerar att leda till långa förseningar och fortsatt användning av felmärkta produkter.

Sammanfattning om CLP-förordningen

Sammanfattningsvis innebär förslaget en rad försämringar som försvårar konsumenters möjlighet att förstå och hantera kemiska risker. Vi uppmanar beslutsfattare att behålla de tidigare förbättringarna och säkerställa att konsumenter får tydlig, korrekt och tillgänglig information om farliga ämnen.

Regeringen bör stå fast vid ett starkt konsumentskydd

Vi stödjer att onödiga och byråkratiska EU-regler tas bort, men detta får inte ske på bekostnad av konsumentsäkerheten. Vi uppmanar regeringen att prioritera konsumentskyddet, inte försvaga det, i det föreslagna förenklingspaketet på kemiområdet (Omnibus VI), genom att:

• Avslå den förlängda övergångsperioden för CMR-ämnen i kosmetika.

• Begränsa möjligheterna till dispens för CMR ämnen i kosmetika, undantag ska fortsatt vara strikt reglerade.

• Inkludera växtextrakt med CMR-ämnen i det automatiska förbudet.

• Förbjud CMR-ämnen som är farliga vid inandning eller förtäring i produkter där sådan exponering inte kan uteslutas.

• Ingen regeländring bör genomföras utan att hälsoeffekterna har bedömts – försämringar får inte ske utan vetenskaplig grund.

• Säkerställ tydlig märkning av kemiska produkter – säkerställ att etiketter är läsliga, och att faror framgår tydligt både online och i reklam.

Stockholm den 19 september 2025

Johanna Hållén

Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter /Föredragande

Maria Hammarling

Projektledare Chembee, Sveriges Konsumenter