Hela 84 procent upplever att det finns för mycket onödig plast i vardagen, och 89 procent är villiga att ändra sina konsumtionsvanor. Men det största hindret är bristen på bra alternativ – 42 procent anger detta som det främsta skälet till att plasten är svår att undvika.

– Konsumenter ser problemet och vill bidra till lösningen, men de kan inte lösa plastutmaningen på egen hand. Fler aktörer måste samarbeta för att minska den onödiga plasten och underlätta för konsumenter att välja hållbara alternativ, säger Maria Hammarling, projektledare på Sveriges Konsumenter.

Få känner till ny lagstiftning

Just nu sker mycket på lagstiftningsfronten för att minska den onödiga plasten. Sedan 2022 har engångsplastdirektivet förbjudit produkter som plastkonfetti och engångsmuggar i plast. I januari 2024 fick vi regler som kräver att återanvändbara lådor och muggar erbjuds vid takeaway. Och i augusti nästa år kommer ytterligare skärpningar då EU:s nya förpackningsförordning (PPWR) träder i kraft. Den innehåller en mängd nya regler för att minska onödig plast och förpackningsskräp.

Men än så länge är det få konsumenter som känner till de kommande reglerna, bara 30 procent av de tillfrågade i opinionsundersökningen. Och vad gäller takeawayplasten visar en undersökning från Håll Sverige Rent att knappt en av tio konsumenter faktiskt har blivit erbjuden flergångsalternativ.

– Här finns ett onödigt glapp mellan lagstiftning och konsumenters vardag. För att konsumenter ska kunna göra medvetna val så måste de känna till sina rättigheter – och alternativen måste erbjudas i butikerna. För att nå de nya reglernas riktiga potential måste glappet minska, säger Maria Hammarling. 

Sverige Konsumenter har därför undersökt om man kan guida konsumenter till nya hållbara lösningar.

Guide till beteendeförändring

Genom initiativet Plastkampen har Sveriges Konsumenter stöttat hushåll i att förändra sina vanor kring plastanvändning. Resultatet visar att engagemanget är stort – och att vägledning gör skillnad. Deltagarna redovisar i genomsnitt en minskning med 33 procent i plastvikt. Det motsvarar 3,6 kilo plast per person och år. 

– Det är glädjande att se att plastminskning är möjlig när konsumenter får rätt stöd. Men det är inte hela lösningen, säger Maria Hammarling och fortsätter:

– Plastkampen fungerar för de mest motiverade hushållen. Om vi vill bli kvitt den onödiga plasten på riktigt krävs att hållbara alternativ blir tillgängliga för alla. I dag är det bristande utbudet det största hindret. Det visar att konsumenterna inte kan bära ansvaret själva.

I dag släpper Sveriges Konsumenter en guide för aktörer som vill bidra till minskad konsumtion av onödig plast bland hushållen. Läs Plastguiden här.

Förslag på konsumentvänliga lösningar:

  • Designa miljöer utan onödig plast – som gör det enkelt att välja hållbara alternativ.
  • Guida konsumenter till en hållbar plastanvändning – genom breda informationskampanjer och riktade satsningar som Plastkampen.
  • Säkerställ att lagstiftningen följs genom tillsyn av engångsplastdirektivet och i framtiden av PPWR.

Så svarade konsumenterna i undersökningen:

  • 84 % upplever att det är för mycket onödig plast i vardagen.
  • 89 % är villiga att ändra sina konsumtionsvanor för att minska sin användning av onödig plast.
  • 42 % anger ”för få bra alternativ” som största hindret för att minska onödig plast.
  • 30 % känner till EU:s kommande förpackningslagstiftning (PPWR).

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av Norstat på uppdrag av Sveriges Konsumenter inom projektet BALTIPLAST (Baltic Approaches Handling Plastic Pollution under a Circular Economy Context), med medfinansiering från EU:s Östersjöprogram Interreg. 1 000 personer från 18 år och uppåt deltog i rikstäckande onlineintervjuer i augusti 2025.

Kontaktpersoner

Maria Hammarling
Projektledare
072-063 76 08
maria.hammarling@sverigeskonsumenter.se 

Yasemin Bayramoglu
Kommunikationsansvarig
0709-62 07 09
yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se