Tidigare i dag kom alltså nyheten från EU-kommissionen: 21 stora flygbolag lovar sluta grönmåla flygets verkliga klimatpåverkan. Ett direkt resultat av den anmälan som Sveriges Konsumenter och 22 andra europeiska konsumentmyndigheter gjorde 2023 till de nationella konsumentmyndigheterna.

Då hade den europeiska konsumentrörelsen tillsammans med konsumentorganisationen BEUC gemensamt granskat marknaden och hittat ett otal felaktiga klimatpåståenden. Något som fortfarande var aktuellt när en uppföljande granskning gjordes så sent som i juni i år.

– Det är jättebra nyheter att flygbolagen efter vår anmälan lovar sluta locka konsumenter med falska gröna påståenden. Särskilt bra att EU-kommissionen och de nationella konsumentmyndigheterna samtidigt meddelar att de planerar att granska att så också sker – och om inte bötfälla dem, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

BAKGRUND

BEUC och 22 andra konsumentorganisationer identifierade i en granskning 2023 metoder som bryter mot EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder:
• Påståenden om att extra avgifter kan "kompensera", "neutralisera" eller "kompensera" koldioxidutsläppen från en flygning är felaktiga i sak.

• Flygbolagen vilseleder konsumenter när de tar extra betalt för att bidra till utvecklingen av "hållbara flygbränslen". Sådana bränslen är inte redo för marknaden än och kommer i bästa fall bara att representera en mindre andel av flygplanens fotogentankar. Hållbara flygbränslen minskade EU:s flygutsläpp med 0,5 procent 2024, vilket innebär att man inte på något sätt kompenserar den åttaprocentiga ökningen av koldioxidutsläpp som orsakas av växande flygtrafiken.

• Att antyda att flygresor kan vara "hållbara", "ansvarsfulla" och "gröna" är vilseledande. Ingen av de strategier som används av flygsektorn kan för närvarande förhindra utsläpp av växthusgaser.

Läs om ursprungliga anmälan här.

Presskontakt:

Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverogeslkonsumenter.se, 0709-62 07 09