PRESSMEDDELANDE

Dags att börja jobba igen. Då gick en av Gotlandsfärjorna sönder och en rad turer har fått ställas in. Med stora konsekvenser för tusentals resenärer.

Men vad kan man begära för ersättning som konsument? Maria Wiezell är konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter och konstaterar att konsumentskyddet vid båtresor är betydligt sämre än vid flygresor.

– Vid båtförsening har du rätt till mat och dryck från bolaget, kostnadsfritt. Det du får ska stå i proportion till hur länge du behöver vänta – under förutsättning att det är möjligt för båtbolaget att erbjuda mat och dryck. Men det borde inte vara något problem i Visby. Men om inte så spara kvitton och kräv ersättning i efterhand, säger Maria Wiezell.

Begränsad ersättning för övernattning

För den som inte blivit ombokad till annat fartyg gäller att hitta övernattningsalternativ. Om det är dåliga väderförhållanden har båtbolaget inga skyldigheter att hjälpa till. Men nu handlar det om tekniska problem och då är läget ett annat.

– Om du blir så mycket försenad att du måste övernatta ska båtbolaget ordna kostnadsfritt boende för dig ombord på båten eller i land. Men bolaget har rätt att begränsa kostnaden till 80 euro per natt och behöver bara ordna boende i tre nätter.

Att hitta boende i Visby för max 80 euro natten kan vara svårt. Så vad händer om man tvingas vänta mer än tre nätter? Måste man betala själv då?

– Precis så är det, tyvärr. Men du kan ha rätt till en ersättning på 25 eller 50 procent av resans pris beroende på hur länge du blir försenad. Du kan också kräva ersättning för kostnader som du fått på grund av den förseningen, som till exempel utebliven lön. Men även då krävs att du kan visa kvitton eller lönebesked, säger Maria Wiezell.

Kolla dina försäkringar

Har du betalat resan med bankkort kan det vara bra att undersöka om det finns någon ersättning att kräva där för föresenad resa.

– Det alltid värt att kolla sin hemförsäkring också, kanske kan du ha något skydd via reseskyddet som ingår där, säger Maria Wiezell.

För intervjuer:
Maria Wiezell: Maria.wiezell@sverigeskonsumenter.se, 0702-81 69 66