– Att åka på långväga tågsemester är för många en dröm. Men det kan ofta vara komplicerat att hitta rätt biljetter och byten över landsgränser. Gruppen som Susanna Elfors skapat har blivit ett lysande forum där konsumenter hjälper varandra att komma iväg på sin resa och dessutom kan få eventuella problem lösta av andra tågvana personer i realtid, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter och Råd & Rön.

– Här har konsumenterna själva tagit makten, när varken företag eller politiker verkar ha hängt med i det intresse som finns för hållbart resande. Tågsemester är konsumentvänlig i flera dimensioner och det är en synnerligen värdig vinnare, fortsätter Örjan Brinkman.

Juryns motivering
Facebookgruppen Tågsemester fyller en viktig funktion som idag saknas för den konsument som vill välja tåget som färdmedel ut i världen. I tider då flygandet måste minska är tåget ett självklart val och Tågsemesters över 25 000 medlemmar ger såväl inspiration som blixtsnabba råd. Gruppen kan lika enkelt ta dig igenom den ogenomträngliga djungel det kan vara att hitta rätt biljetter för en europasemester, som att hjälpa dig om du är strandad i Düsseldorf eller missade tåganslutningen i Degerfors. Susanna Elfors kan mycket väl genom sitt initiativ skapat världens mest dynamiska kundtjänst. För konsumenter och av konsumenter - lustfyllt, hållbart och konsumentvänligt i kvadrat.

Om Blåslampan
Konsumentpriset Blåslampan delas varje år ut av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Det ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Vinnaren får 10 000 kronor, en antik blåslampa och en prenumeration på Råd & Rön. Priset delas i år ut av konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund.

Övriga finalister 2018
ICA:s Mitt klimatmål
REKO-ringen Grästorp - Charlotte Backman och Sofia Jessen
Världsnaturfonden WWF
Läs mer om dem och priset här

Mer information
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter
christin.holm.gatica@sverigeskonsumenter.se
072-230 99 23